Terwijl Belgen vorig jaar een vijfde minder uitgaven aan kledij, heeft corona de markt van de tweedehandskledij een boost gegeven. En dat heeft meer met financiële redenen dan met een groeiend milieubewustzijn te maken, zo blijkt.
De totale uitgaven aan kledij en accessoires daalde met 21,5% tegenover het jaar ervoor, blijkt uit het rapport ‘Trends in fashion retail’ van betaalspecialist Cake dat Gondola kon inkijken. E-commerce zorgde ervoor dat de daling niet nog scherper was, omdat veel mensen door de lockdowns hun weg vonden naar webshops. Tegelijkertijd zorgden meer modezaken ervoor dat ze online aanwezig waren om hun verlies aan inkomsten op te vangen. Er waren ook minder mensen die vorig jaar kledij kochten. “In 2019 kochten 79,5% van alle Cake gebruikers kleding. In 2020 was dat slechts 78,1%”, aldus het rapport. Ook het totale bedrag dat ze besteedden was lager. Iemand die kleding kocht gaf daar in 2019 gemiddeld € 609 aan uit. In 2020 lag dat bedrag € 85 lager. Tegelijk blijkt dat er in het derde kwartaal van 2021 een inhaalbeweging is: in vergelijking met 2019 kochten meer mensen kledij (65,8% tegenover 61,6%). In het derde kwartaal werd zelfs meer uitgegeven aan kleding (€ 223) dan in dezelfde periode in 2019 (€ 203).
Terwijl we minder uitgaven aan kledij en accessoires was er wel een groei voor de tweedehandsmarkt. In 2020 deed 9,4% van de Belgen minstens één tweedehandsaankoop (kleding en andere artikelen samen). Dat aantal lag hoger dan in 2019 (7,9%). Daarbij moet vermeld dat veel tweedehandsaankopen zich op peer-to-peerplatformen of op rommelmarkten of kringwinkels gebeurt, waar vaak met cash betaald wordt, waardoor de totale markt moeilijk in kaart te brengen is. In het derde kwartaal van dit jaar waagde 1 op 20 Belgen zich aan een tweedehandsaankoop. Vinted (45,2%) en De Kringwinkel (34,8%) zijn samen goed voor vier vijfde van alle transacties. Ze worden gevolgd door het online platform Catawiki (4,3%), en de Cirkels kringwinkels (3,8%). Het is vooral Vinted dat zorgt voor de groei van de tweedehandsmarkt, aldus het rapport. Tweedehandskledij blijkt vooral populair bij jongeren: 60% van de kopers is jonger dan 40. De populariteit van tweedehandskledij lijkt vooral gedreven door de lagere prijzen: tweedehandskopers shoppen ook vaker bij goedkope fastfashion ketens als H&M, Zara en Primark. Het zijn ook die ketens die het meeste omzet (zowat 7%) verliezen aan tweedehandskledij.
Un-lock the future
Op Un-lock the future, dat op 16 november plaats vindt, in kasteel Bouchout komt onder meer Ann Claes (JBC) spreken over de modemarkt en de evoluties in e-commerce. Schrijf u snel in!