Mondelēz heeft zijn 'Snacking Made Right' duurzaamheidsrapport gepubliceerd, dat een update geeft van de milieu-, sociale en bestuurlijke (ESG) doelen en inspanningen van de voedingsmiddelengigant.

Vorig jaar heeft Mondelēz International “opnieuw belangrijke stappen gezet in de richting van een duurzamere toekomst en gezondere consumptie”, aldus het bedrijf in een maandag gepubliceerde verklaring. In haar onlangs gepubliceerde Duurzaamheidsrapport 2023, getiteld “Snacking Made Right”, geeft de multinational een overzicht van haar prestaties op het gebied van ESG (Environment, Social, Governance) in het afgelopen jaar en maakt ze de balans op van de doelen die nog bereikt moeten worden. “Ik ben erg trots op het werk dat we in 2023 hebben gedaan om te blijven voldoen aan de veranderende behoeften van consumenten en tegelijkertijd aanzienlijke vooruitgang te boeken bij het behalen van onze ESG-doelstellingen”, zegt Dirk Van de Put, President en CEO van Mondelēz. “In een tijd van wereldwijde inflatie en economische onzekerheid is dit meer dan ooit een bewijs van de kracht van onze iconische merken, evenals onze gerichte en strategische benadering van duurzame groei.”

Vooruitgang in 2023

Onder de vooruitgang die het bedrijf benadrukt, wijst Mondelez erop dat 85% van het cacaovolume dat het inkoopt nu door zijn Cocoa Life duurzaamheidsprogramma gaat, terwijl het in België zelfs 100% van het cacaovolume is voor zijn chocolademerken zoals Milka en Côte d'Or. Daarnaast is 62% van de netto-inkomsten van Mondelez nu afkomstig van 'Mindful Portion Snacks', kleinere porties ontworpen om consumenten aan te moedigen bewuster om te gaan met hun snackkeuzes. Tegen 2025 hoopt de organisatie 100% van haar netto-inkomsten uit deze 'mindful snacks' te halen. De multinational zegt ook dat het “op schema ligt” om ontbossingsvrije cacao, soja, papier en palmolie te gebruiken tegen het einde van dit jaar in de EU en tegen het einde van 2025 wereldwijd. Wat de verpakking betreft, beweert het bedrijf dat 96% daarvan recyclebaar is en dat dit in 2025 98% zal zijn. Tot slot heeft Mondelēz International op het gebied van CO2-uitstoot een vermindering van 3,7% in 2023 aangekondigd, in lijn met de doelstelling van een vermindering van 35% in 2030 ten opzichte van 2018.

Koolstofneutraliteit

De Amerikaanse groep verwelkomde ook het feit dat het goedkeuring had gekregen van de SBTi (Science-Based Targets Initiative) voor zijn CO2-neutraliteitsdoelen op korte en lange termijn. Ter herinnering: de multinational streeft naar netto koolstofneutraliteit in zijn hele waardeketen tegen 2050. In de tussentijd heeft de voedselgigant zichzelf tussentijdse doelen gesteld, die zijn opgenomen in zijn groeistrategie 'Vision 2030', waarin duurzame ontwikkeling is opgenomen als een 'essentiële' pijler. “We zijn verheugd dat de SBTi onze klimaatdoelstellingen voor 2030 en 2050 heeft goedgekeurd. Dit versterkt onze ambitie om van duurzame snacks de wereldwijde standaard te maken", concludeert Christine Montenegro McGrath, Chief Impact and Sustainability Officer van Mondelez International.