De laatste decennia is de automarkt aan grote veranderingen onderhevig geweest. Waar we voorheen de auto verkochten aan de dealer in het dorp bereiken we tegenwoordig heel België. De komst van het internet heeft deze verandering met zich meegebracht. Tegenwoordig is een bezoek aan de dealer in de meeste gevallen alleen nog maar van transactionele aard. In 95% van de gevallen weet de consument al wat hij of zij wilt en vindt de oriëntatie online plaats. Maar wat zijn de merken waar we hedendaags het meest mee in aanmerking komen en waar onze voorkeur naar uitgaat? Wijkopenautos.be heeft onderzoek gedaan.
Wat zijn de populairste automerken
Omdat er een sterke verbinding met Frankrijk is, is het een logische redenering dat Franse automerken het hier goed doen. Echter zijn het de Duitse auto’s die goed presteren in België. Het onderzoek van Wijkopenautos.be is uitgevoerd onder 700.000 auto’s. Hier is een top 10 uitgekomen van de meeste getaxeerde automerken. Daaruit blijkt dat auto’s van Duitse makelij erg populair zijn in België. De eerste 5 merken zijn namelijk afkomstig uit Duitsland, respectievelijk van populair naar minder populair: BMW, Mercedes, Opel, Volkswagen en Audi. Vervolgens volgen de merken Ford, Renault, Peugeot, Citroen en Volvo.
Het onderzoek naar de merken is uitgevoerd voor de jaren 2015 t/m 2017. Op Wijkopenautos.be is de infographic met het verloop van de automerken over deze jaren te zien inclusief de voorkeuren per provincie. Tussen de provincies onderling zijn er grote verschillen in voorkeur te zien. Per provincie worden de meest opvallende resultaten weergegeven.
Verkooptrends in de automotive industrie
De verkoopsector is de laatste decennia drastisch veranderd. Niet alleen zijn de kanalen veranderd door het internet, maar ook doordat de auto zelf niet meer dezelfde is als 15 jaar geleden. Tegenwoordig zijn auto’s voorzien van de nieuwste snufjes en we naderen zelfs een tijdperk van autonome auto’s. Auto’s worden voorzien van ADAS, oftewel Advanced driver-assistance systems. ADAS ondersteunt de bestuurder tijdens het rijden. Daarnaast zijn er nieuwe systemen die helpen bij het inparkeren van een auto, automatische remsystemen en nog veel meer.
Om deze nieuwste technologieën op de juiste manier over te dragen op de potentiële consument is er een andere inzet van marketingmiddelen nodig. Vanuit een brochure, de showroom of een tv-commercial zijn deze ontwikkelingen slechts beperkt over te dragen op de consument. Volvo kwam met een effectieve campagne om Virtual Reality in te zetten. Met behulp van de Microsoft Hololens bootsen zij levensechte situaties na, zodat potentiële consumenten ervaren hoe o.a. automatische noodremmen werken en hoe parking assist systems functioneren. Kortom, de angst bij klanten om van deze technologieën gebruik te maken wordt weggenomen en vertrouwen wordt gecreëerd.
Wat is de toekomst van de dealer?
Er wordt gesproken van het einde van de fysieke autodealer. Echter is er wel degelijk een toekomst voor de dealer weggelegd. De aard voor het bezoeken van de autodealer verandert en daarom is het zaak om mee te veranderen. In de toekomst zal een bezoek aan de autodealer dan ook worden gemaakt om persoonlijke modules te kiezen en is het zaak om het imago van een bepaald merk of model over te brengen of te bevestigen bij de klant. Zo geeft Bob Lutz aan, voormalig vice-voorzitter en hoofd productontwikkeling bij General Motors. Showrooms en dealers zullen blijven bestaan, maar in steeds mindere mate gericht zijn op de oriënterende bezoeker.
Een artikel van Maarten Lagerweij