Een sterke groei in de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden hielp HelloFresh aan een recordomzet in het eerste kwartaal van 2024, ondanks een daling in de categorie kant-en-klaarmaaltijden in doosjes.

De Duitse HelloFresh Group behaalde in het eerste kwartaal van 2024 een omzet van ongeveer €2,07 miljard, wat een groei van 3,8% betekent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (tegen constante wisselkoersen). Het is ook de hoogste kwartaalomzet die het bedrijf ooit heeft behaald. De categorie kant-en-klare maaltijden deed het bijzonder goed, met een omzetstijging van 56,2% tot €496 miljoen, waarmee een daling van 6,9% in de categorie maaltijden in doos (omzet van €1,56 miljard) werd gecompenseerd. Het aantal bestellingen (- 2,6%) en geleverde maaltijden (- 2%) bleef dalen. De gemiddelde waarde van de bestellingen steeg echter met 6,5% (bij constante wisselkoersen). We moeten ook opmerken dat de Groep de internationale expansie van zijn kant-en-klare categorie, gecommercialiseerd onder het merk Factor, voortzet met lanceringen in Zweden en Denemarken vanaf deze donderdag, na deze categorie al te hebben geïntroduceerd in Australië, Canada, Nederland en België, naast de Verenigde Staten.

Al met al hebben deze kwartaalprestaties HelloFresh in staat gesteld om een positieve AEBITDA voor de periode van €16,8 miljoen te noteren, goed voor een marge van 0,8%, vergeleken met €66,1 miljoen in het eerste kwartaal van 2023, met een marge van 3,3%. "Na een verdrievoudiging van onze verkoop van maaltijdpakketten tussen 2019 en 2022, hebben we onlangs een tijdelijke vertraging ervaren. Onze strategische doelstelling van omzetdiversificatie werpt echter vruchten af", aldus de groep in een verklaring. Bijgevolg blijven de vooruitzichten van HelloFresh voor het volledige boekjaar 2024 ongewijzigd: een omzetgroei tussen 2% en 8% (bij constante wisselkoersen) en een AEBITDA tussen €350 miljoen en €400 miljoen.