Het is bijna zover: van 16 tot en met 20 februari vindt één van de belangrijkste en grootste retailbeurzen in Europa plaats ‘EuroShop’. Gondola tekent die dag in volle ornaat present, maar voor het zover is geven we u alvast een overzicht van de belangrijkste zaken die u zoal kunt verwachten op het salon.
Met meer dan 113.000 bezoekers uit 140 landen en bijna 2.400 exposanten uit 61 landen tijdens zijn laatste editie in 2017, is EuroShop veruit de grootste en belangrijkste retailbeurs in Europa. Het salon, dat om de drie jaar georganiseerd wordt, vindt plaats van 16 tot en met 20 februari 2020 in Düsseldorf. Bovendien strekt het zich uit over meer dan 127.000 m2 en biedt het maar liefst 8 verschillende dimensies aan: Retail Marketing, Expo & Event Marketing, Retail Technology, Lighting, Visual Merchandising, Shop Fitting & Store Design, Refrigeration & Energy Management, en het nieuwe Food Service Equipment. Eén ding is duidelijk: goed voorbereid zijn is een must. Daarom geeft Gondola u een overzicht van de belangrijkste zaken die u deze editie mag verwachten.
Food Service Equipment
Nieuw dit jaar is de Food Service Equipment- dimensie, ofwel de afdeling waar allerlei soorten apparaten voor de bereiding van gerechten wordt tentoongesteld. Volgens de organisatie van EuroShop kiezen steeds meer supermarkten en fashionwinkels ervoor om de traditionele winkel te combineren met een eetgedeelte. Daarom heeft EuroShop besloten om de catering binnen de retail dit jaar voor het eerst een eigen ruimte te geven op zijn salon. Alle mogelijke soorten keukengerei komen aan bod, van toestellen die bij fastfood gebruikt worden tot apparaten van sterrenzaken. Alles passeert de revue. Onder de standhouders vinden we onder meer het Spaanse ITV Ice Makers, het Duitse Palux (producent van professionele keukentechnologie), het Italiaanse Bakerycafe of nog het Franse Bongard.
Subtiele communicatie met licht
Dat de juiste winkelverlichting cruciaal is in een supermarkt, weet het kleinste kind. Toch heeft de komst van de digitalisering ervoor gezorgd dat verlichting tegenwoordig naar een hoger niveau wordt getild. Volgens lichtdeskundigen zorgen de nieuwe slimme verlichtingstools, naast hun klassieke verlichtingstaak, immers voor een betere communicatie en navigatie in een steeds meer gedigitaliseerde retailwereld. Zo maakt de MediaMarkt in het Duitse Hessen sinds augustus 2019 gebruik van een intelligent verlichtingssysteem met Visible Light Communication-technologie van Signify, om de exacte positie van shoppers in de winkel in kaart te brengen. Dankzij de plafondverlichting en een digitale winkelgidsapp worden klanten automatisch naar het juiste schap geleid. Het perfecte voorbeeld dat digitalisering wel degelijk voor een meerwaarde zorgt, en dat beseft ook EuroShop. Op het salon mag u zich dan ook verwachten aan tal van innovatieve en trendsettende ideeën en concepten voor retailverlichting.
Mix tussen retail en horeca
Tot slot zien we de laatste tijd steeds vaker dat retailers het klassieke supermarktconcept combineren met horeca. Zo is er in veel supermarkten ook een eetgedeelte voorzien waar klanten terecht kunnen voor een snelle en vaak gezonde hap of worden er, al dan niet warme, maaltijdoplossingen aangeboden die vaak ook ter plaatse bereid zijn. Die trend zorgt voor belangrijke vernieuwingen binnen de koelafdeling, iets wat ook duidelijk naar voren zal komen op de nieuwe editie van EuroShop. Zo bieden producenten als het Oostenrijkse Hauser voortaan ook oplossingen aan waarbij meubels voor warme en gekoelde producten gemakkelijk gecombineerd kunnen worden. Of spelen producenten ook in op de trend van diepvriesmeubels die gecombineerd worden met frigo’s, want de combinatie van diepvries en gekoelde groenten en fruit is tegenwoordig erg populair bij consumenten.
Eén ding is duidelijk: het nieuwe EuroShop-salon belooft weer voor tal van trendsettende concepten en innovaties te zorgen. De perfecte gelegenheid om de nodige inspiratie op te doen voor het komende jaar.