De eerste sessie van The Retail Society op 2 februari was ook dit jaar weer een groot succes. Naar jaarlijkse traditie wierpen enkele experts van hoog niveau een blik op de economische vooruitzichten voor de retailers en merken in 2017.
De aftrap van deze interessante avond werd gegeven door Geert Langenus en Raïsa Basselier van de Nationale Bank van België met een toelichting van de macro-economische vooruitzichten voor België. Zij zorgden alvast voor een positieve noot met het goede nieuws dat na een moeilijk jaar met tal van onzekerheden, de wereldeconomie zich de laatste maanden toch leek te herstellen. Zo zou in België de groei in 2017 versnellen tot 1,4%. De macro-economische vooruitzichten zijn dus sterk verbeterd. Maar minder goed nieuws is dat ondanks de forse werkgelegenheidscreatie, de particuliere consumptie toch zeer laag bleef. De koopkracht van de huishoudens wordt gedrukt door de stijging van de indirecte belastingen en de aanhoudende loonmatiging. In de toekomst zouden de huishoudens dus zowel profijt moeten trekken van het herstel van de loonstijging als van de maatregelen inzake belastingverlaging die werden goedgekeurd. Deze factoren zouden een positief effect uitoefenen op hun beschikbaar inkomen en dus op hun consumptieve bestedingen. Hierbij zien we ook dat de indicator van het consumentenvertrouwen in januari opnieuw aanzienlijk verstevigd is. Aan de vraagzijde zouden de investeringen en de in toenemende mate particuliere consumptie de belangrijkste factoren zijn voor de groei op middellange termijn.
Hierna gaf Karina De Cock, Retail insights director bij Gfk, het aanwezige publiek een rondleiding in het huis van de gemiddelde consument om zo een duidelijke beeld te schetsen van de marktontwikkelingen en opportuniteiten voor 2017. Mens sana in corpore sano blijkt het nieuwe credo van de Belgen te zijn. Ons gezondheidsbewustzijn is sterk toegenomen en heeft hierbij ons voedingspatroon grondig door elkaar geschud. Bio-producten zijn steeds vaker terug te vinden in de Belgische winkelkar en kennen een volumegroei van 20%. De winkelkar van de gemiddelde Belg wordt bovendien ook steeds groter. Maar meer gevulde karren betekenen ook minder uitstapjes naar de supermarkt. De koopfrequentie is sinds 2008 gedaald met maar liefst 17,7%. Kortom, veel minder opportuniteiten om de consument te bereiken. Bovendien shopt deze consument op zijn beurt ook meer online. Het aandeel van online in de totale omzet liep vorig jaar op tot 7,86%. Maar een belangrijke voetnoot hierbij is dat deze groei voornamelijk betrekking heeft op non-food en services. Producten die onder de FMCG categorie vallen, kopen de Belgen nog steeds in een fysieke winkel.
En het goochelen met cijfers ging na Gfk nog verder met Céline Grena, Commercial Director bij Nielsen. Haar boodschap voor de aanwezigen: Keep it simple! Met een gemiddelde van 12.000 SKU’s, heeft de consument te veel keuze en is ook niet alles even voordelig. Zo is de waarde groei de laatste 10 jaar enkel in dalende lijn gegaan en kende het verkoopvolume een sterke daling. Bovendien is ook de prijskloof tussen België en haar buurlanden alleen maar groter geworden. Maar dit biedt natuurlijk veel ruimte voor verbetering. Céline gaf dan ook enkele opportuniteiten om de waarde op te drijven. Promoties vormen nog steeds een hoeksteen van het Belgische Retaillandschap. 60% van de consumenten zijn nog steeds promo-obsessed. Toch kan onze promo efficiëntie een heel pak beter. Voeg hier nog eens aan toe dat hard discounters en buurtwinkels blijven groeien, en je stelt je al snel de vraag hoe lang prijs nog een waarde schepper kan blijven. Een analyse van de impact en het grote bereik van de A-merken in het assortiment van Aldi kon hier dus zeker niet ontbreken. Het is dus belangrijk de trends, zoals het gezondheidsbewustzijn van de Belg, te volgen, maar bovenal: Keep it simple!
De sessies werden in stijl afgesloten met een debat met Tom Simonts, Senior Financial Economist bij KBC. Hij stelde in vraag of groei wel nodig is. Of beter gezegd: Is die sterke groei die men nastreeft wel houdbaar? Zitten we momenteel niet een beetje aan de limiet? De discrepantie tussen de spending power van de consument en zijn werkelijke uitgaven is iets waar we vandaag de dag niet omheen kunnen. In deze flinterdunne markt met enorme concurrentiedruk is het meer dan ooit noodzakelijk in te spelen op de trends en zeer gerichte activiteiten te ontwikkelen waar de klant centraal staat. Het succes van Amazon is hierbij een mooi voorbeeld. De key message van Tom: Challenge yourself!
Een uitgebreid verslag van deze avond vindt u weldra in uw Gondola Magazine.