- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Naar jaarlijkse gewoonte trok het team van The Retail Academy op onderzoek uit om het Belgische foodretail landschap in kaart te brengen. Een moeilijke opdracht aangezien retailers vaak erg terughoudend zijn om hun financiële gegevens vrij te geven. Toch slaagde de onderzoeksafdeling van Gondola Group er ook dit jaar in, en presenteren ze nu met trots de Gondola Retail Scan 2018!
Eindelijk is het zover: de nieuwe Gondola Retail Scan 2018 is er. De unieke poster biedt in een oogopslag een overzicht van heel de Belgische foodretail. Op een intuïtieve wijze schetst de poster een overzicht van het aandeel dat iedere speler uit de 27,1 miljard euro tellende taart toekomt. Daarnaast wordt er ook uitgebreid informatie gegeven over het aantal werknemers, het aantal winkelpunten per enseigne, de CEO voor de groep voor België, de winkeloppervlakte en nog veel meer.
Hoe ging de zoektocht naar de befaamde cijfers nu precies in zijn werk? Initieel klopte het team van The Retail Academy aan bij de retailers, met de vraag om de nodige gegevens te delen om de poster samen te stellen. Vaak werd hun verzoek met een glimlach ontvangen, soms ook helemaal niet. De onderzoekers van The Retail Academy zochten vanuit elke invalshoek naar bronnen ter verificatie. Persberichten, jaarverslagen, lezingen, noem maar op. Alle data werden samengebracht en afgewogen om tot deze buitengewone poster te komen.
Wel moet er voorzichtig omgesprongen worden om de directe vergelijking te maken met voorgaande edities van de poster. In de 2016 editie werd namelijk, door een communicatiefout, voor Carrefour een incorrect cijfer opgenomen. Een tekortkoming waar naar de toekomst toe zorgvuldig mee wordt omgesprongen, met als doel om de werkelijkheid zo correct mogelijk te benaderen.
De vraag blijft echter wie er dit jaar met kop en schouders bovenuit stak. Blijft Colruyt Group nog steeds de onklopbare winnaar of wordt de groep dit jaar van haar troon gestoten? En wie zijn de verrassingen van het jaar? Ontdek het op de nieuwe Gondola Retail Scan 2018!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?