2016 was alweer een druk jaar voor de Belgische retailsector. Tal van nieuwe winkelconcepten zagen het afgelopen jaar het licht: van de nieuwste generatie Lidl-winkel tot een totaal nieuw Carrefour-enseigne of de vernieuwing van Metro in Antwerpen. Tegelijkertijd namen we ook afscheid van enseignes zoals Red Market en Thiriet. Wij zetten alles nog eens op een rijtje voor u, in dit jaaroverzicht van de winkelconcepten die het jaar 2016 getekend hebben.

"Lidl of the future" (december)

Lidl is steeds meer bezig met een offensief op alle fronten. Het breidt zijn netwerk uit, verstevigt zijn versafdeling, wil zoveel mogelijk in de media komen, investeert in reclame... Vandaag komt de smart discounter ook nog eens op de proppen met een nieuwe generatie van zijn concept: grotere en klantvriendelijke winkels. Officieel draagt het nieuwe winkelconcept dat door Lidl in Geel werd voorgesteld de codenaam LOF. Die afkorting staat voor “Lidl of the Future”. Maar wees gerust, hier is geen sprake van robots, aanraakschermen of zelfs maar selfscanning. In de plaats daarvan ligt het accent nog meer op vers, en de zorg om een meer bevredigende shoppingervaring waarbij men handig gebruik maakt van de grote ruimte, een duurzaam gebouw.

 

Bekijk hier onze fotoreportage

Easy, de vierde winkelformule van Carrefour (oktober)

Naast de grote Hypermarkten Carrefour, de Marketsupermarkten waar de klant zijn boodschappen meermaals per week doet en Express, dat vooral snelle maaltijdoplossingen aanbiedt, start Carrefour België met Easy. Een nieuw enseigne dat volgens Carrefour de focus legt op verse producten, die snel en eenvoudig in de winkel worden gekocht.

Bekijk hier onze fotoreportage

De eerste drive van Delhaize (oktober)

Drie jaar nadat het drive-concept ingang vond in België met onder andere de Carrefour drive en Wink, begint ook Delhaize met een drive-afhaalpunt. De primeur is voor de Delhaize supermarkt in Overijse, die volledig gerenoveerd werd. 

Lees meer

De eerste Cru in de stad (september)

Cru, de luxeversmarkt van Colruyt Group, heeft haar derde vestiging geopend in hartje Gent. Het is de eerste Cru in een stadscentrum en tevens de grootste tot nu toe. Het concept werd lichtjes aangepast aan deze stadsomgeving. Zo werden de openingsuren van Cru Gent afgestemd op die van de omliggende winkels en is er meer aandacht besteed aan on-the-go producten. 

Bekijk hier de fotoreportage

Eerder in het jaar opende Cru zijn tweede winkel in Wijnegem. Ontdek hier de foto-reportage van dit verkooppunt, dat zich op een bijzondere locatie bevindt.

De eerste franchisewinkel van färm (september)

De coöperatieve en duurzame supermarktketen färm heeft zijn eerste franchisewinkel geopend in Ukkel. Tegen 2019 wil de winkelketen over een netwerk van vijf geïntegreerde winkels en elf franchisewinkels beschikken.

Bekijk hier onze fotoreportage 

Metro neemt een nieuwe start in Antwerpen (augustus)

Horecagroothandel Metro heeft haar tiende Belgische vestiging geopend aan het Antwerpse Houtdok. De nieuwe winkel wordt het uithangbord van het vernieuwde Metro-concept, dat in de komende maanden ook verder geïntroduceerd zal worden in de andere Belgische winkels.

Bekijk hier de foto-reportage

De eerste Bio C’Bon van België (mei)

Eind mei ging de allereerste Belgische winkel van het Franse label Bio C’Bon open. Enkele dagen later hadden we op de Charleroisesteenweg 18, op een steenworp van het Stefaniaplein, een afspraak met Mahaut de Lesquen, Directrice van Bio C’Bon België, om meer te weten over deze nieuwkomer.

Bekijk hier de foto-reportage

Blokker: de nieuwe generatie (april)

Lage meubels, brede gangen, een mooie, rustige facing, tablets met handige extra info over de producten, de mogelijkheid om online te bestellen en de bestellingen af te halen… een nieuwe generatie Blokker is geboren! Wij bezochten de Blokker-winkel van Beveren, het tweede verkooppunt van de keten dat de overgang maakt naar het nieuwe concept dat tegen 2018 uitgerold moet zijn over het hele winkelpark. 

Bekijk hier onze foto-reportage

RIP

Naast de vele nieuwe winkelconcepten die we in 2016 verwelkomen, heeft het Belgische retaillandschappen ook enkele enseignes zien verdwijnen. De opvallendste daarvan is Red Market, de discountformule van Delhaize die eind vorig jaar werd stopgezet. De 13 bestaande winkels werden omgevormd tot zelfstandige AD- of Proxy Delhaizewinkels. Het vertrek van Picard-concurrent Thiriet bleef meer onder de radar. De Franse diepvriesretailer had dan ook maar één Belgisch verkooppunt. Na amper een jaar werd die winkel, gelegen in Waterloo, alweer gesloten.