Bij de start van 2017 blikken we even terug op enkele markante feiten van vorig jaar als leidraad voor een performant nieuw en spannend retailjaar.

Een jaar van “elegant” afscheid nemen

In 2016 werden heel wat ervaren mensen in de branche vriendelijk bedankt voor bewezen diensten en anderen zochten zelf betere oorden op. We zien ook steeds meer “branchevreemde” profielen in de Home improvement opduiken. Vooralsnog hebben deze ingrepen nog geen frisse wind door de sector geblazen.

Het begon al meteen op nieuwjaarsdag, toen we van DIY-icoon Paul Bonne (Henkel) zakelijk afscheid moesten nemen. Eric Lauwers vervoegde Aveve als CEO met een AB InBev background. Frank De Belie verliet Blokker. Bij Maxeda werd er ook wat geschoven met als meest opvallende wissel Guy Colleau die vanuit Frankrijk de stoel van CEO Roel van Neerbos overnam. Bij Fun traden twee nieuwe managers aan. We onthielden ook nog het vertrek van Thierry Cap (Weber Stephen), André Lemmens (V33) en Dominique Matthijs (MoTip Dupli) om er maar enkele te noemen.

Overnames

Ook op dit vlak viel er heel wat te beleven.

Homebase (UK) werd overgenomen door Bunnings (AUS). Sherwin Williams kocht Valspar in de verfbranche. In Frankrijk won Fnac de biedstrijd om Darty, bij ons gekend als moederbedrijf van Vanden Borre. Beter Bed Holding (NL) kocht het Zweedse Sängjätten. Skil viel in handen van het Chinese Chervon. Kingenta (CN) kocht het Duitse Compo. Over deze laatste transactie en de impact ervan op de evolutie van Compo brengen we binnenkort hier een exclusief interview.

Nieuwe winkels en concepten

We zouden haast vergeten dat er ook in het straatbeeld (soms de e-straat) heel wat wijzigde.

Vanden Borre Kitchen komt als nieuwe keten de andere keukenretailers uitdagen. Asics lanceerde in wereldprimeur een nieuw winkelconcept in Brussel. Media Markt gaat de electronica afdeling van Makro uitbaten. Lidl verraste met een ski-pop-up. Hema en Blokker beginnen, eindelijk, wat winkels te vernieuwen. Veritas start met ateliers in de winkelpunten. Verder vallen de vele stadswinkelconcepten op en uiteraard de groei van low-end retail zoals Action en Flying Tiger (en de komst van Jysk in 2017?). Medi-Market en Mr.Bricolage ontdekken Vlaanderen.

En wie wordt vergeten?

Bij al deze drukte lijkt men in de home improvement retail te vergeten waar het echt om draait: de consument en hoe die te benaderen, of het nu gaat om online of offline. Ook naar echte innovaties was het zoeken als naar een speld in een hooiberg.

Het is meteen onze nieuwjaarsboodschap: stel de consument en zijn beleving centraal in uw strategie!