- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Brusselse correctionele rechtbank heeft Colruyt een boete van 270.000 euro opgelegd op voor inbreuken op het verbod op tabaksreclame. Via hoeveelheids- en ‘kampkortingen’ werden in de supermarkt tabaksproducten onder de zegelprijs verkocht. “Verwerpelijk”, oordeelde de rechter.
De NV Etablissementen Frans Colruyt, het bedrijf dat de Colruyt-warenhuizen uitbaat, overtrad volgens de rechtbank het verbod op tabaksreclame op vier manieren:
De rookwaren werden zo gemiddeld 10 procent goedkoper verkocht. Een tweede bedrijf dat aangeklaagd was, de NV Colruyt Group Services, is wel vrijgesproken. Volgens de rechtbank is niet bewezen dat het verantwoordelijk is voor de prijszetting in de winkels en voor de reclame van Colruyt. In ons land is klassieke reclame, sponsoring en elke vorm van bevordering van de verkoop van tabaksproducenten verboden. Volgens de advocaten van Colruyt deden beide bedrijven echter niets verkeerd met de kortingen. “De prijs van een product is geen reclame maar maakt deel uit van de verkoop”, klinkt het. Voorts argumenteren ze dat een lidstaat volgens de Europese regels geen minimumprijzen kan opleggen aan een detailhandelaar.
De retailer uit Halle zal waarschijnlijk in beroep gaan, maar in de tussentijd "heeft Colruyt geen andere keuze dan zich neer te leggen bij de uitspraak van de rechter en de prijs van de tabaksproducten zo snel mogelijk aanpassen aan de prijs op de tabaksband".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?