Cassis Wavre/Google Maps
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Cassis Wavre/Google Maps
Tijdens een buitengewone vergadering van de ondernemingsraad, kondigde de directie van confectieketen Cassis&Paprika aan dat 9 van de 11 winkels van het merk Cassis zouden moeten sluiten. Dat meldt de liberale vakbond CGSLB, die eraan toevoegt dat hierdoor 67 banen verloren zullen gaan.
De Belgische confectieketen Cassis&Paprika, die gebukt gaat onder een schuldenlast van bijna 30 miljoen euro, diende begin dit jaar een verzoek tot een gerechtelijke reorganisatieprocedure in bij de ondernemingsrechtbank in Waals-Brabant. Het reddingsplan dat de afgelopen maanden door het management is opgesteld, is nu door de rechtbank goedgekeurd. Volgens het plan zullen de Paprika-winkels en die van het gemengde merk onder één merk blijven opereren. De keten is ook van plan haar structuur te vereenvoudigen, de kosten te verlagen, het merk te herpositioneren en zich voornamelijk te heroriënteren op de plus-size markt. Dit betekent echter wel dat 9 van de 11 Cassis-winkels, die zich in de directe nabijheid van een Paprika-Winkel bevinden, zullen sluiten. Het gaat om de winkels in Doornik, La Louvière, Waver, Kuurne, Sint-Niklaas, Wijnegem, Belle-Île, Anspach en Basilix. De twee resterende verkooppunten (Rocourt en Mons Grand Prés) zullen worden overgenomen door de historische aandeelhouders, de oprichter van het bedrijf Jacques Hayez en Mitiska. Verder zullen er ook een aantal functies geschrapt worden in de hoofdzetel.
“Hoewel dit herstelplan 9 op de 10 banen binnen de groep redt, blijft meer dan 15% van het Belgische personeel zonder baan achter”, betreurt de vakbond CGSLB en benadrukt dat er dus in totaal 67 jobs verloren zullen gaan. Het management benadrukt daarentegen liever dat er meer dan 600 banen zijn gered dankzij het herstelplan. Ondanks een omzet van ongeveer 110 miljoen euro in 2022 bleven de winkels van de kledingketen de afgelopen jaren verliezen boeken. Afgelopen zomer slaagde het bedrijf erin om 10 miljoen euro op te halen dankzij een financieringsronde die bedoeld was om het bedrijf weer winstgevend te maken, maar zonder succes.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?