Evi en Lowie zijn beiden aankoper bij Colruyt Group, de ene voor Spar, de andere voor Colruyt Laagste Prijzen. Ze kloppen geregeld bij elkaar aan om te overleggen en tips uit te wisselen. Wat betekent dat samenwerken voor hen?
Jullie werken als aankopers vaak samen. Leg eens uit?
Lowie: “Evi en ik zijn aankoper diepvriesproducten, zij voor Spar en ik voor Colruyt Laagste Prijzen. Bij Colruyt Group werken de aankopers vaak samen, over de winkelformules heen. Businessreviews uitvoeren, nieuwe producten ontdekken, onderhandelingen voeren, bedrijven bezoeken, … door de koppen samen te steken kunnen we groeien in ons vak.”
Evi: “Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik begon twee jaar geleden als junior maar kon al snel als volwaardige aankoper aan de slag. Mijn collega’s bij Spar maakten me wegwijs in interne werkprocessen en met specifieke vragen over mijn assortiment diepvriesproducten kon ik bij Lowie terecht. Dankzij zijn jarenlange ervaring kon hij me heel wat tips geven.”
Zijn jullie doelstellingen en klanten niet te verschillend?
Evi: “Natuurlijk zijn er ook verschillen. Een Spar-klant koopt niet hetzelfde als een Colruyt-klant. Bij Colruyt is het assortiment van elke winkel nagenoeg hetzelfde. Bij Spar is er meer variatie in het assortiment en moet ik rekening houden met zelfstandige ondernemers. Lowie en ik zullen dus andere producten uitkiezen, maar dat is juist interessant. Uit verschillen kan je juist veel leren.”
Lowie: “Er zijn veel synergieën. Ons systeem van samenwerking zit goed in elkaar. Ieder van ons kent zijn klant door en door. Leg deze kennis samen en dat werkt gewoon.”
Wat heb jij opgestoken van je eerste twee jaar als aankoper, Evi?
Evi: “Ik kan nu al veel beter inschatten welke producten werken en welke niet. We tippen geregeld producten en leveranciers aan elkaar. Dat netwerk van leveranciers bouw je op doorheen je carrière, met hulp van collega’s. Ik kan ook aan Lowie vragen hoe ik een leverancier het best benader of welke voorstellen ik kan doen.”
Lowie: “Een goed netwerk van leveranciers is goud voor een aankoper. In die zin is het een beetje als een marathon lopen. Pas na een tijdje begin je de vruchten te plukken. Zo werd er mij eens een product voorgesteld dat ik niet meteen zag zitten. Een paar jaar later vond ik er de tijd rijp voor en wou ik het opnemen in mijn assortiment. Dan is een netwerk waarop je terug kan vallen handig. Door samen te werken als aankopers kunnen we onze contacten delen, dat is zoveel waard in dit vak.”
Is jullie onderhandelstijl erg verschillend?
Evi: “Ik heb een zachtere stijl dan Lowie, zo vullen we elkaar aan. Ik leg veel nadruk op het product. Als vrienden van mij zeggen dat ze een lekker ijsje uit Spar hebben geproefd, dan wil dat zeggen dat ik mijn job goed heb gedaan. Bij Colruyt Group krijgen we de ruimte om onze eigen ideeën uit te voeren.”
Lowie: “Iedereen heeft een andere stijl en dat is net interessant, onderhandelingen voeren vind ik het leukste aan mijn job. Dat samen met de mooie afwisseling die ik heb in mijn assortiment … het zijn uitdagingen die ik niet wil missen.”
Ik kan me voorstellen dat dat samenwerken op groepsniveau een echte energiebron is voor jullie?
Evi: “We versterken elkaar en zo kunnen we ook meer opportuniteiten aanbieden, wat ons interessant maakt voor leveranciers. Wanneer wij met de leverancier iets afspreken dan houden we woord. Daar ben ik fier op.”
Lowie: “Het groepsdenken van Colruyt Group geeft me echt een kick tijdens onderhandelingen. We zijn een diverse groep maar toch één. Dat is een mooi verhaal van samenwerking waarmee we naar leveranciers stappen.”
Lowie: “Als aankopers staan we aan het begin van de ketting. Zowel intern -met bijvoorbeeld marketing- als extern -op onder andere beurzen hebben we veel contacten. Colruyt Group is groot maar ik voel toch elke dag de impact van mijn werk.”