- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ondanks de impact van de verplichte winkelsluitingen, heeft Action een indrukwekkend herstel doorgemaakt. Het bedrijf zag zijn omzet en EBITDA flink de lucht in schieten. Dat maakte 3i, het moederbedrijf van Action, bekend bij de publicatie van de kwartaalcijfers.
Niet iedereen heeft last gehad van de crisis, zo bewijst Action met zijn recente resultaten van het tweede kwartaal van 2020. Hoewel de keten door de crisis verplicht zijn winkels moest sluiten en pas midden mei kon heropenen, heeft Action zich enorm snel hersteld. Mensen zaten duidelijk te wachten tot de Nederlandse keten zijn deuren weer openden en dat uit zich ook in de verkoopcijfers. Eind juli had Action maar liefst 631 miljoen euro in kas, ofwel 131 miljoen meer dan het vooropgestelde doel voor die maand. Bovendien ligt de omzet van de afgelopen 12 maanden al boven dat van heel 2019, en heeft ook de EBITDA een flinke groei doorgemaakt. In april 2020 was die namelijk teruggevallen tot 491 miljoen euro, als gevolg van de coronacrisis, maar de keten wist die tegen eind juli terug op te trekken tot 539 miljoen euro.
Verder opende Action 48 winkels in de afgelopen 7 maanden en zit het op schema om zijn doel van 152 nieuwe winkels in 2020 te behalen. Als gevolg van zijn snelle herstel heeft 3i ook de waarde van Action opgeschroefd tot 3,7 miljard pond (4,1 miljard euro) , een niveau dat vergelijkbaar is met maart 2020 (31 maart 2020: 3,5 miljard pond).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?