Ahold Delhaize gaat samenwerken met de Technische Universiteit Delft om zijn AIRLab, dat innovaties rond artificiële intelligentie ontwikkelt, verder uit te breiden. Samen lanceren ze een onderzoeksprogramma en een testsite om nieuwe robottoepassingen te ontwikkelen voor de retail industrie.

Eind april lanceerde Ahold Delhaize in samenwerking met het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) zijn eigen Artificial Intelligence for Retail Lab, ofwel AIRLab. In dat industriële lab voeren 7 wetenschappers onderzoek naar maatschappelijk verantwoordelijke algoritmes die gebruikt kunnen worden om aanbevelingen voor consumenten te doen en naar AI-technologie voor het managen van goederenstromen. Nu gaat Ahold Delhaize echter nog een stap verder. Zo gaat de groep samenwerken met TU Delft voor de ontwikkeling van robotica die gebruikt kunnen worden binnen de retail.

In het onderzoekscentrum van TU Delft Robotica Institute 'RoboValley', onderzoekt een team van internationale wetenschappers nieuwe roboticaoplossingen die kunnen toegepast worden binnen de retail. Die oplossingen zullen vervolgens getest worden in een nieuwe testsite van Ahold Delhaize, waar wetenschappers samen met partners, studenten en start-ups  nieuwe robotprototypes kunnen bouwen en testen. Op de testsite, die tegen begin 2019 operationeel zal zijn, wordt onder meer getest hoe robots op de juiste manier met delicate producten als fruit en groenten moeten omgaan, of hoe de beeldherkenning van producten en verpakkingen kan verbeterd worden.

“Binnen AIRLab Delft zullen wetenschappers bijvoorbeeld onderzoeken hoe je een robot kunt leren om repititieve taken uit te voeren. Daarnaast zullen ze methodes ontwikkelen om de bewegingen en coördinatie van robots en bezorgwagens te optimaliseren”, verklaart professor Martijn Wisse, directeur van het TU Delft Robotics Institute en verantwoordelijke van AIRLab Delft. “Door deze nieuwe samenwerking met Ahold Delhaize kunnen we problemen in ons dagelijks leven oplossen door te focussen op fundamentele kwesties in de robotica, zoals hoe een robot leert en taken op een veilige manier uitvoert binnen een onvoorspelbare omgeving, hoe een robot veilig beweegt en interageert in een omgeving met mensen, en hoe je effectieve en efficiënte routes kunt plannen voor ‘last-mile delivery’.”

Sneller boodschappen doen

Volgens Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, kunnen klanten dankzij de sterke vooruitgang op het gebied van artificiële intelligentie en robotica hun boodschappen veel sneller doen. "Daarnaast biedt die vooruitgang nieuwe oplossingen voor onze magazijnen en last-mile delivery”, vervolgt Frans Muller. “Door samen te werken met partners als TU Delft kunnen Ahold Delhaize en AIRLab op een verantwoorde manier een technologische wereld creëren. Het helpt ons om koploper te worden in het onderzoek en de ontwikkeling van AI in de retail sector, en vaardigheden te ontwikkelen die schaalbaar zijn voor de hele Ahold Delhaize groep.”