Supermarktgroep Ahold Delhaize heeft in het voorbije kwartaal de omzet licht zien dalen, maar slaagt er wel in om de winstmarges te verbeteren. In België toont ook Delhaize beterschap.
De omzet van Ahold Delhaize daalde in het derde kwartaal van dit jaar licht tot 15,12 miljard euro (-1,1% op pro-formabasis). De omzetdaling ligt echter volledig in de lijn van de verwachtingen van analisten. Bovendien zou er bij constante wisselkoersen een groei van 2,1% gerealiseerd zijn.
Belangrijk is dat de fusiegroep erin geslaagd is om de winst op te krikken. De operationele winst steeg van 542 miljoen euro naar 595 miljoen euro, waardoor de operationele winstmarge steeg van 3,5% naar 3,9%. Ook de nettowinst ging omhoog tot 362 miljoen euro.
Volgens CEO Dick Boer verbetert de winstmarge doordat zijn bedrijf meer synergievoordelen kan puren uit de fusie tussen Ahold en Delhaize. Die moeten over heel 2017 maar liefst 250 miljoen euro opleveren, klinkt het. Dat is meer dan de 220 miljoen euro aan synergievoordelen die de retailer eerder had gecommuniceerd voor dit jaar. Tegen 2019 wil Ahold Delhaize in totaal 750 miljoen euro bespaard hebben dankzij de fusie.
Meer marktaandeel in Amerika
Ondanks de Belgisch-Nederlandse roots van Ahold Delhaize, boekt het bedrijf het gros van haar omzet in de Verenigde Staten. Daar slaagde de groep erin om marktaandeel te winnen en meer winst te maken ondanks het er concurrentiële klimaat in de VS, waar naast Amazon, Walmart en Aldi sinds kort ook Lidl aanwezig is.
Nederlandse groei
In Nederland blijven Albert Heijn en Bol.com het bijzonder goed doen. Ahold Delhaize kan bij onze noorderburen uitpakken met een omzet van 3,28 miljard euro, een verbetering van 4,2%. Ook de winstmarge verbeterde en steeg van 4,5% naar 4,9%.
Het is de bedoeling dat de Belgen van Delhaize binnenkort ook kunnen leren van de flinke Nederlanders. Deze week rondt Ahold Delhaize immers de verkoop van AH Groenplaats af, waardoor de fusie eindelijk afgerond zal worden in ons land. Dit wil zeggen dat Delhaize en Albert Heijn zullen kunnen samenwerken, en dat er ook mogelijkheden ontstaan voor de Belgische supermarktketen om met Bol.com de krachten te bundelen.
Dat de Nederlanders van Ahold de situatie bij Delhaize België willen verbeteren, is al langer geweten. Het is ook daarom dat de nieuwe CEO van Delhaize sinds kort rapporteert aan AH-topman Wouter Kolk.
Beterschap in België
Toch is er al beterschap bij Delhaize. Het afgelopen kwartaal steeg de omzet dan wel niet (die bleef stabiel op 1,2 miljard euro), maar de operationele winst steeg met 54,2% naar 37 miljoen euro. Hierdoor verbeterde ook de winstmarge (van 2% naar 3,1%).