Ahold Delhaize heeft tegenstrijdige kwartaal- en jaarcijfers bekendgemaakt. Zo behaalt de groep uitstekende resultaten in Nederland, wat niet kan gezegd worden van België waar de resultaten stagneren. In Amerika, waar de groep het grootste deel van zijn omzet draait, stagneert Ahold in tegenstelling tot Delhaize dat wel groeit.
Over heel 2017 heeft Ahold Delhaize een pro forma omzet van 62,69 miljard euro behaald, een stijging van 1,7% bij constante wisselkoersen. “Voor heel 2017 kloppen we pro forma af op een operationele marge van 3,9% en dat is in lijn met onze voorspellingen. De vrije cashflow zou serieus boven de verwachtingen liggen. Dat komt door de rendementsverbetering van het werkkapitaal, de minder dure investeringen, en de hogere dividenden van gemeenschappelijke ondernemingen", vertelt Delhaize.
Zeer goede kwartaalcijfers in Nederland
In het vierde kwartaal behaalde Ahold Delhaize een omzet van 15,8 miljard euro, goed voor een stijging van 2,5% bij constante wisselkoersen.
Die groei is vooral te danken aan de goede resultaten van de groep in Nederland. Daar groeide de omzet met 6% (+6,4% bij constante wisselkoersen) dankzij een positieve kalenderimpact, winstgevende commerciële campagnes van Albert Heijn, en een erg goede vakantieperiode. Ook online deed Ahold Delhaize Nederland het erg goed doordat Bol.com een netto omzetgroei van 29,8% (1,6 miljard euro) behaalde.
Pro forma behaalde Ahold Delhaize Nederland een omzet van 3,67 miljard euro in het vierde kwartaal, draaide het een jaaromzet van 13,67 miljard euro (+4,5%).
Q4 2017: Ahold USA stagneert, Delhaize Amerika groeit
In Amerika lagen de resultaten van Ahold USA in lijn met de twee voorgaande kwartalen, met een lichte stijging van 0,6%. De groep verwacht, voor heel 2017, een stabiel marktaandeel in vergelijking met vorig jaar. Concreet betekent dit dat Ahold USA een pro forma omzet van 5,6 miljard euro behaalde in het vierde semester en zo’n 22,9 miljard euro voor heel het boekjaar (+1,3%).
Delhaize Amerika behaalde dan weer een groei van 1,5% in het vierde kwartaal dankzij de goede resultaten van Food Lion en Hannaford. De retailer verwacht, voor heel 2017, een stijging van het Delhaize marktaandeel. Delhaize Amerika draaide een pro forma omzet van 3,68 miljard euro in het vierde kwartaal, en zo’n totale jaaromzet van 15,4 miljard euro (+1,3%).
België: stagnatie
In België stagneert de verkoop in het vierde kwartaal in vergelijking met vorig jaar. “Ahold Delhaize partners en Luxemburg volgen hun solide prestatie”, verduidelijkt Ahold Delhaize, dat een gelijkaardig marktaandeel als vorig jaar verwacht. De groep behaalde bij ons een pro forma omzet van 1,29 miljard euro (+0,0%) in het vierde kwartaal, en een jaaromzet van 4,94 miljard euro (-0,2%).
Centraal-en Zuid-Oost-Europa
In Centraal- en Zuid-Oost-Europa, steeg de omzet met 0,3%. De groep noteerde over het algemeen een goede prestatie in heel de regio, al werd die wel beïnvloed door de daling in Griekenland. Voor heel het boekjaar steeg de regio met 1%.