- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize heeft een beter dan verwacht eerste kwartaal achter de rug. In de Benelux won de groep opnieuw marktaandeel en de online omzet steeg fors.
Ahold Delhaize kan heel mooie groeicijfers presenteren, zelfs al gebeurt de vergelijking op basis van het eerste kwartaal van vorig jaar, toen het hamstergedrag de omzet al fors de hoogte in duwde. De omzet steeg met 5,8% tot 18,3 miljard euro. Die mooie stijging is deels te danken aan een meer dan verdubbeling van de onlineverkopen: +103,3%, tot 2,68 miljard euro. Het sterkst was die stijging in de VS (+188,3%). In Europa steeg de onlineomzet met 78,6%. Ahold Delhaize ziet een versnelling en verwacht dat z’n onlineomzet dit jaar zal groeien met 40%, terwijl het eerder uitging van een groei van 30%. Tegelijk deed de omzet in de fysieke winkels het boven verwachting: in Europa bedroeg de vergelijkbare groei 8,6%.
Zowel in België als in Nederland zag de groep zijn marktaandeel groeien. In België draagt het SuperPlus getrouwheidsprogramma van Delhaize bij aan de groei: intussen hebben 1,7 miljoen Belgen een account. Albert Heijn bouwt in België z’n bezorgdienst verder uit en bedient nu 400.000 gezinnen. In Nederland gaat AH verder met de ombouw van supermarkten naar het concept van de nieuwste generatie met veel aandacht voor vers en technologie. Bij bol.com groeide de omzet met 76,6%. Dit jaar zal het platform de kaap van de 5,5 miljard omzet bereiken, een half miljard meer dan eerder voorspeld.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?