Ahold Delhaize presenteert sterke resultaten in het derde kwartaal van dit jaar. Zowel in Nederland als België ziet het zijn marktaandeel groeien, meldt het bedrijf. Door eenmalige kosten is er wel minder winst.

De winst voor Ahold Delhaize kwam in het derde kwartaal uit op 583 miljoen euro, een daling van 6,7% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De daling is te wijten aan het afstoten van 32 Stop & Shop-winkels in de VS. Ook de verzelfstandiging van de eigen winkels in België laat zich nog voelen. De omzet kwam uit op 22 miljard euro, met een onderliggende operationele winstmarge van 3,9%. In Europa verbeterde de retailer de winstgevendheid, dankzij Nederland en België, waar Ahold Delhaize opnieuw marktaandeel wint. De vergelijkbare omzet ging in Europa 1,6% hoger ondanks een negatief effect van 3,3% als gevolg van het stopzetten van de tabaksverkoop bij Albert Heijn.

In België gaat deze week het laatste van de 128 filialen over naar een zelfstandige ondernemer. Daarmee is dat onderdeel van het toekomstplan afgerond. CEO Frans Muller zei dat Ahold Delhaize naar verwachting de gestelde doelen dit jaar zal halen. “Ik ben verheugd om een solide prestatie in het derde kwartaal te melden, waarmee we goed op koers liggen om onze strategische doelstellingen en onderliggende financiële doelen voor het jaar te bereiken. In Europa blijven de sterke groeicijfers en de marktaandeelwinst in Nederland en België zich voortzetten.”