- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Het Nederlandse retailconcern Ahold (Albert Heijn, bol.com) boekte het afgelopen kwartaal een omzetgroei van 1,9%. De retailer deed het goed in zijn hoofdmarkten (de VS en Nederland) en groeide ook sterk in België.
Ahold boekte in Q3/2014 een omzet van 7,5 miljard euro, of 1,9% meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Meer dan de helft van die inkomsten werd gegenereerd in de Verenigde Staten, waar de retailer ook groeide. De netto-omzet over het derde kwartaal was er met 4,5 miljard euro 1,6% hoger dan vorig jaar (+0,4% tegen constante wisselkoersen).
Ook in thuismarkt Nederland deed Ahold het goed. Het bedrijf achter Albert Heijn en bol.com boekte een omzet van 2,6 miljard euro, goed voor een groei van 1,4%. De omzet van winkels die al langer dan een jaar open zijn, daalde echter met 1,1% door lagere verkopen bij de Albert Heijn-supermarkten. Het marktaandeel van AH bleef wel stabiel ten opzichte van vorig jaar.
De online-activiteiten van Ahold (Albert Heijn Online, bol.com) laten opnieuw een dubbelcijferige groei optekenen. De hoge investeringen in bol.com wegen echter op de operationele marge van Ahold Nederland, die daalde van 5,3% naar 4,9%.
België
De resultaten van Albert Heijn België worden zoals gewoonlijk bij die van Nederland gerekend, en veel geeft Ahold niet prijs over de cijfers in ons land. De retailer laat wel weten dat Albert Heijn België “een sterke omzetgroei” boekte in Q3. De retailer opende onlangs zijn 25ste winkel in ons land en zegt ondertussen meer dan 2% marktaandeel te hebben.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?