Albert Heijn
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn
Albert Heijn had zich als doel gesteld om tegen 2025 20.000 ton aan verpakkingsmateriaal te reduceren ten opzichte van 2018. Alleen al in 2023 realiseerde het bedrijf een reductie van 5.900 ton verpakkingsmateriaal. Daarmee behaalt de retailer zijn doel 2 jaar eerder dan voorzien.
Goed nieuws voor Albert Heijn. De retailer heeft 2 jaar eerder dan verwacht zijn doelstelling behaald om 20.000 ton aan verpakkingsmateriaal te reduceren ten opzichte van 2018. Daarmee zet de Nederlandse keten een belangrijke stap in zijn missie op verpakkingen te verduurzamen. “Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20.000 ton minder verpakkingsmateriaal, twee jaar eerder dan verwacht hebben bereikt. We hebben hard gewerkt vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ om onze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo leveren wij als Albert Heijn een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten”, reageert Anita Scholte op Reimer, directeur kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn, terwijl ze eraan toevoegt dat de focus voor 2025 is om de eigenmerkverpakkingen zo te ontwerpen, dat ze later gerecycled kunnen worden.
Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is vermindering van karton- en papiergebruik in de winkel prioriteit bij Albert Heijn. Zo zijn bijvoorbeeld de dozen van citrusfruit, brood en trostomaten vervangen door herbruikbare, inklapbare kratten. Dit komt neer op 2.900 ton karton minder per jaar. Daarnaast zullen ruim 54 kaasproducten in de komende maanden overschakelen op een enveloppe verpakking waarmee jaarlijks 400 ton plastic gereduceerd wordt. Ook de Zaanse Hoeve yoghurt liter verpakking krijgt een ovale vorm in plaats van een ronde vorm. "Hierdoor kunnen meer producten op dezelfde oppervlakte mee op transport, een logistieke verbetering, en betekent het ook voor meer gemak voor de klant", klinkt het bij de retailer. Tot slot organiseert Albert Heijn in mei voor de tweede keer de AH Packathon waarbij leveranciers en experts samen gaan werken aan duurzame verpakkingsinnovaties.
Wilt u meer weten over de visie van Albert Heijn? Schrijf u dan zeker in voor Gondola Day op 16 mei. Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, tekent namelijk present als een van de sprekers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?