Aldi lanceert duurzaamheidslogo ‘Vandaag voor morgen’
- Aldi introduceert een nieuw duurzaamheidslogo ‘Vandaag voor morgen’
- Op die manier herkennen klanten makkelijker welke inspanningen de hard discounter levert inzake duurzaamheid
Aldi introduceert een nieuw duurzaamheidslogo ‘Vandaag voor morgen’. Op die manier herkennen klanten makkelijker welke inspanningen de hard discounter levert inzake duurzaamheid.
Supermarktketen Aldi wil meer transparantie bieden over zijn duurzame inspanningen en introduceert daarom zijn nieuwe duurzaamheidslogo ‘Vandaag voor morgen’. Dankzij dit logo kunnen klanten op een gemakkelijke manier alle duurzame producten en acties van de discounters herkennen. Zo vinden ze het logo bijvoorbeeld bij artikelen waarvoor Aldi een duurzaam inkoopbeleid heeft of producten met een aangepaste, gezondere samenstelling. “Maar ook initiatieven, zoals het verminderen van wegwerpplastic, het milieuvriendelijker maken van verpakkingen of inspanningen om onze winkels klimaatvriendelijk te maken, dragen dit label. Dit zodat klanten met een gerust hart inkopen kunnen doen”, verduidelijkt Stefaan De Schepper, corporate responsibility manager bij Aldi, die benadrukt dat alle inspanningen die de hard discounter vandaag levert, leiden tot een betere wereld van morgen.
Naast het logo heeft Aldi nog meer duurzame doelstellingen vooropgesteld. “We hebben onder meer de ambitie om onze CO2-uitstoot met 40% te verminderen tegen 2021”, vervolgt De Schepper. Om dit te bereiken zet de keten al verschillende jaren in op klimaatvriendelijke winkels met zonnepanelen op de daken, energie-efficiënte ledverlichting, natuurlijke CO2-koeling en warmte- en regenwaterrecuperatie. En dat loont want recent werd het nieuwe distributiecentrum in Turnhout uitgeroepen tot meest duurzame industriegebouw in België en werden er reeds 55.832 zonnepanelen geïnstalleerd. Die zijn goed voor een jaarlijkse energieopbrengst van 14.057 MWh, ofwel het stroomverbruik van 3.500 gezinnen. In zijn winkels verkoopt Aldi trouwens uitsluitend 100% duurzame bloemen en planten, en levert het een unieke inkijk in zijn toeleveringsketen vers vlees dankzij de ‘Aldi Transparency Code’ (ATC).
Verder wil de hard discounter ook inzake verpakkingen nog grotere stappen zetten. Tegen eind 2025 wil Aldi 10% aan verpakkingen uitsparen. Om dat te kunnen realiseren, biedt de keten onder meer sinds begin maart verse losse groenten en fruit, wat maandelijks zo’n 15 ton aan verpakkingen bespaart.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?