Aldi België pakt voor de eerste keer sinds haar oprichting uit met een nationale reclamecampagne. De focus van de campagne zijn smaaktesten waar de huismerkproducten van Aldi sterk uitkomen.

Afgelopen zomer liet Aldi een hele reeks blinde smaaktesten uitvoeren bij ruim 1.000 consumenten. Daarbij werden de 32 meest populaire huismerkproducten van Aldi vergeleken met hun tegenhangers van de grootste merken uit die productcategorie. Per product werden deel- en totale scores gemeten en daarenboven werd expliciet gepeild naar de voorkeur voor product A of product B.

Zo onderzocht het onafhankelijke onderzoeksbureau ConsumerHouse of consumenten het verschil proeven tussen de paprikachips van het Aldi-merk Pirato en die van marktleider Lay’s, en werd ook de ketchup van Regalo vergeleken met die van Heinz.

De Aldi-producten kwamen erg goed naar voren uit de smaaktesten. “De onderzoeksresultaten zijn veelzeggend en bewijzen het zwart op wit: de Aldi-producten zijn even goed als de bekende merken. Meer zelfs: sommige Aldi-producten komen duidelijk als betere uit de test. En dit tegen prijzen die heel wat lager liggen”, klinkt het in een persbericht.

 

“Focus op kwaliteit”

“Voor Aldi zijn deze resultaten geen verrassing”, reageert Isabel Henderick, marketing- en communicatiedirecteur van Aldi. “Voor elk van de meer dan 6.000 Aldi-medewerkers staat kwaliteit centraal. Aldi kijkt niet op een inspanning meer of minder als het op kwaliteit aankomt. Al jaren claimen we kwalitatieve producten aan te bieden tegen lage prijzen.”

Nationale reclamecampagne

Aldi grijpt de sterke onderzoeksresultaten aan om een groots opgezette, nationale reclamecampagne te starten. Het is de eerste keer sinds de oprichting van Aldi in ons land dat het zoiets doet.

Een selectie van 12 producten uit de consumententesten wordt vanaf 9 oktober in de kijker geplaatst. Via de interne kanalen van Aldi, zoals in de winkel, op de website en in de bekende Aldi-folder. Maar ook door middel van radio- en tv-spots, affichage in het straatbeeld en reclame in de krant. Ook de digitale kanalen worden niet vergeten. Zo zijn alle testresultaten vanaf vandaag ter beschikking gesteld op Aldi.be.

    

“Aldi wil zijn klanten duidelijk maken wat ze van de Aldi-producten mogen verwachten. Naast de gekende lage prijs is dat een heel hoge kwaliteit, vergelijkbaar met die van de bekende merken”, zegt Henderick.

Woordvoerder

De discounter voegt eraan toe dat de reclamecampagne niets verandert aan het concept van Aldi. “Al jaren koppelt het bedrijf een belofte van ‘lage prijzen’ aan die van ‘hoge kwaliteit’. De producten zijn en blijven de sterkte van Aldi”, klinkt het in een persbericht. Dat Aldi België überhaupt een persbericht verstuurt is op zich nochtans een kleine revolutie. Bovendien heeft de discounter sinds kort ook een woordvoerder, nog een primeur. Aldi nam Dieter Snoeck, die overkwam van zakenkrant De Tijd, aan als mediarelatie. Toch een teken dat Aldi zichzelf, op zijn minst een beetje, aan het moderniseren is.