iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Aldi Süd is de eerste harde discountretailer die begint met thuisbezorging van levensmiddelen, meldt het Duitse tijdschrift Lebensmittel Zeitung. Volgende maand gaat in Duitsland een proef van start.
Aldi Süd bereidt zich voor op de eerste fase van een test om in juni in de regio Mülheim (Noordrijn-Westfalen), waar de supermarktketen zijn hoofdkantoor heeft, een thuisbezorgdienst voor levensmiddelen op te zetten. Tijdens deze fase zullen alleen de werknemers van het bedrijf gebruik kunnen maken van de nieuwe onlinedienst, die in het najaar voor het grote publiek wordt opengesteld. Ongeveer 1.300 artikelen, waaronder verse en diepvriesproducten, zullen beschikbaar zijn voor levering uit een assortiment van ongeveer 1.700 artikelen in de winkel. De onlineprijzen zullen identiek zijn aan die in de fysieke winkels. De leveringen zullen gebeuren met elektrische bestelwagens vanuit een donkere winkel tegen een nog niet bekende prijs. Aldi Süd overweegt ook de invoering van een "click & collect"-dienst.
E-commerce en bezorging worden nog weinig gebruikt door hard discounters. Lidl, de grote Duitse rivaal van Aldi, heeft al een webshop, maar verkoopt alleen non-food artikelen. De belangrijkste reden voor deze zwakke aanwezigheid op het web is dat de lage marges van laaggeprijsde producten het niet mogelijk maken om online een bepaald niveau van winstgevendheid te bereiken. Door helemaal niet in e-commerce te investeren, hebben hard discounters het veld echter opengelaten voor traditionele detailhandelaren. Een situatie waaraan mogelijk binnenkort een einde komt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?