- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Supermarktketens Aldi Nord en Süd zijn bezig met de grootste golf prijsverhogingen uit hun geschiedenis, meldt het Duitse vakblad Lebensmittelzeitung. De prijzen van meer dan 400 producten zouden de hoogte in gaan. Aldi België is niet betrokken, meldt woordvoerder Jason Sevestre. "Wij kunnen onze eigen prijspolitiek voeren."
De prijzen in bijna alle productgroepen gaan naar omhoog, meldt het Duitse vakblad. Het gaat om meer dan 400 producten bij Aldi Nord, dat bij ons discounter Aldi uitbaat, en Aldi Süd, dat in het zuiden van Duitsland actief is. Volgens Lebensmittelzeitung zullen de prijsstijgingen het sterkst te voelen zijn in de koffierayon, maar ook bij bakkerswaren, wasmiddelen, zoute snacks en diepvriesproducten. De prijsverhoging heeft geen betrekking op België, meldt woordvoerder Jason Sevestre. "Wij kunnen onze eigen prijspolitiek voeren. Al kunnen ook wij er niet om heen dat de grondstofprijzen stijgen." Het was al eerder duidelijk dat de oorlog in Oekraïne voor prijsverhogingen zou zorgen. Volgens Silvie Vanhout (Gondola Academy) zijn verhogingen van 5 à 10% te verwachten bij veel producten, zoals bakkerijproducten, bieren, warme dranken en gebakken, die in sommige gevallen tot 15 à 20% kunnen oplopen.
Meerdere supermarktketens herbekijken de prijzen die ze toepassen naar aanleiding van de grondstoffenprijzen die de voorbije maanden gestegen zijn en door de oorlog nog meer naar omhoog geduwd worden. Retailers en leveranciers zitten rond de tafel om opnieuw te onderhandelen over prijzen. Volgens een inkoper die Lebensmittelzeitung aan het woord laat, zijn de rollen tussen beide partijen veranderd. “In de laatste tien jaar hadden we een markt waarin de kopers de prijs bepaalden. Dat is helemaal omgedraaid. Nu hebben de leveranciers een sterkere positie.” Tegelijk willen retailers, zeker een discounter als Aldi, zo weinig mogelijk prijsverhogingen doorvoeren en klanten goedkope producten aanbieden. Door de huidige druk op de grondstofprijzen zijn prijsverhogingen onvermijdelijk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?