- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Naar aanleiding van de recent bekend gemaakte cijfers van het afgelopen boekjaar, verklaart de Chinese e-commercegroep Alibaba zichzelf de grootste retailer ter wereld. Zo zei het bedrijf titelhouder Walmart voorbij te zijn in handelsvolume.
Nog voor het einde van zijn boekjaar, wat van 1 april tot 31 maart liep, meldde Alibaba al meer dan 3 biljoen yuan (zo’n 475 miljard dollar) in handelsvolume te hebben behaald. Nu het boekjaar eenmaal afgelopen is en de definitieve cijfers bekend zijn, zegt Alibaba –zonder dit te concretiseren- zelfs groter te zijn dan koploper Walmart. De Amerikaanse supermarktketen haalde in 2015 een omzet van 482 miljard dollar.
In de China Daily zegt Alibaba: “We hebben er dertien jaar over gedaan om de kracht van ons platform te bewijzen.” En meldt daarbij dat zijn handelsvolume ondertussen 10% van het totale retailvolume in China representeert, waar Alibaba het natuurlijk niet bij laat. Tegen 2020 wil het bedrijf zijn handelsvolume verdubbelt zien, en tegen 2024 wil het 2 miljard consumenten bedienen.
Met de lancering van Alipay in Europa afgelopen dinsdag is de Chinese retailer alvast een stapje dichter bij de opgelegde consumentenquota, wat tot nu toe de grootste onderneming buiten Azië was voor het bedrijf. Hiermee maakt Alibaba het mogelijk voor Chinezen om ook in Europa via de applicatie te betalen. Alipay heeft, volgens Alibaba zelf, al zo’n 450 miljoen abonnees.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?