- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon wil zijn kassaloze winkelconcept voortaan ook in hypermarkten introduceren. Een grote uitdaging als je weet dat de vorige Amazon Go-winkels slechts 230m2 zijn. Door deze pilot benadrukt de e-commercegigant zijn ambities om meer in te zetten op de fysieke retail.
Eind januari 2018 lanceerde Amazon zijn eerste kassaloze Amazon Go-winkel in Seattle. Hoewel het concept al eind 2016 werd voorgesteld en het normaal begin 2017 gelanceerd zou worden, gooiden technische problemen roet in het eten. In de winkel waar het personeel het nieuwe systeem uittestte, konden immers slechts 20 klanten tegelijkertijd bediend worden. Ook kon het systeem het ritme van de consumenten niet volgen en konden de camera’s verschillende klanten met dezelfde gestalte niet onderscheiden. Toch zijn al die problemen ondertussen van de baan en opende de e-commercegigant inmiddels al 7 Amazon Go-winkels in Seattle, San Francisco en Chicago.
Vandaag ziet Amazon het nog grootser: de e-commercespeler wil namelijk zijn eigen geautomatiseerde hypermarkten openen. Volgens The Wall Street Journal test het bedrijf momenteel zijn kassaloze winkelconcept in grotere winkels. Een grote uitdaging aangezien de vorige Amazon Go-winkels een maximale oppervlakte van 230m2 hebben. Bovendien onderstreept deze pilot de ambities van de e-tailer op het vlak van fysieke retail. Ter herinnering, in 2017 kocht Amazon de supermarktketen Whole Foods voor zo’n 13,7 miljard dollar.
De huidige pilot kan een tijdje in beslag nemen, benadrukt The Wall Street Journal. “Het is moeilijk te zeggen of Amazon de technologie wil gebruiken in zijn Whole Foods-vestigingen, hoewel dat volgens insiders de meest logische keuze zou zijn op voorwaarde dat het concept werkt. Nochtans liet Amazon eerder nog weten dat het geen intentie heeft om deze technologie te introduceren bij Whole Foods”, verduidelijkt de krant. Bij Amazon en Whole Foods weigeren ze voorlopig te reageren.
Verschillende digitale innovaties werden al geïntegreerd in het Whole Foods-concept: gratis levering aan huis binnen twee uur, kortingen voor Prime-abonnees enzovoort. Het zou dan ook niet verbazen dat het kassaloze systeem er binnenkort zijn intrede maakt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?