- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Annick van Overstraeten wordt de nieuwe CEO bij Le Pain Quotidien. In mei werd ze, na 10 jaar aan het hoofd te hebben gestaan bij Lunch Garden, aan de deur gezet wegens een meningsverschil met hoofdaandeelhouder Bregal Freshstream.
Na tien jaar aan het hoofd van Lunch Garden te hebben gestaan, gaat Annick van Overstraeten opnieuw aan de slag als topvrouw, deze keer bij Le Pain Quotidien. Een droomjob, zo noemde ze haar nieuwe functie. "Ik ben erg blij dat ik maandag met de huidige ploeg kan starten en deze nieuwe uitdaging kan aangaan, en van Le Pain Quotidien een succesverhaal kan maken", verklaarde ze dit weekend in La Libre Belgique. "We zijn optimistisch. De cijfers in België zijn helemaal niet slecht. We zitten op 70% van de omzet van vorig jaar, wat niet slecht is omdat we de openingstijden hebben ingekort en er minder tafels zijn. Natuurlijk is de situatie in Parijs iets gecompliceerder omdat er veel minder toeristen zijn. Maar mensen zullen blijven eten, het is dus ook aan ons om dat allemaal te optimaliseren. We gaan ons opnieuw vooral richten op België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar we houden onze franchisenemers over de hele wereld".
Dat Annick van Overstraeten houdt van uitdagingen, blijkt nu nog maar eens: net als toen al het geval was met Lunch Garden, dat leed aan een verouderd imago en een instabiele financiële situatie, sluit de nieuwe CEO zich aan bij een groep die niet in goede gezondheid verkeert. Le Pain Quotidien is immers net uit een gerechtelijke reorganisatie gekomen en heeft onlangs zijn verlieslatende winkels in de Verenigde Staten van de hand gedaan. De nieuwe topvrouw heeft met andere woorden veel uitdagingen voor de boeg. Om die te vervullen, wordt ze omringd door de investeringsgroepen Cobepa en M80, tevens hoofdaandeelhouder, maar ook door de oprichter van het merk, Alain Coumont. Binnen Le Pain Quotidien zal ze een schip dat aan snelheid heeft verloren, vooral door de gezondheidscrisis, moeten herstellen. "We gaan ons focussen op het eten, klanten en franchisenemers”, zegt Annick van Overstraeten. Het is daarbij de bedoeling om zich vooral te richten op nabije markten zoals België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?