Colruyt Group
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group
Colruyt gebruikt in zijn warenhuizen in Halle een nieuwe smartphone-applicatie die al zijn medewerkers op termijn tot anderhalf uur per dag moet besparen bij het bevoorraden van de rekken.
Product Finder is de naam van de nieuwe technologie ontwikkeld door het innovatieteam Smart Technics van de Groep Colruyt, die het winkelpersoneel van het bedrijf in staat moet stellen tot anderhalf uur per dag en per winkel te besparen bij het bevoorraden van de schappen. Tussen 2017 en 2019 kregen de ongeveer 16.000 medewerkers van Colruyt, OKay en Bio-Planet elk een smartphone, waarmee ze tot nu toe vooral met elkaar en met de centrale diensten konden communiceren, informatie over leveringen opvragen, elektronische etiketten wijzigen, enzovoort. In de nabije toekomst zullen ze met hun apparaat ook gemakkelijker een product kunnen lokaliseren.
Hoe kan dat? Met behulp van de toepassing Product Finder en een barcodescanner die op de smartphone is aangesloten, kunnen medewerkers het artikel dat zij willen opslaan scannen, waarna het bijbehorende elektronische etiket onmiddellijk oplicht om de juiste locatie aan te geven. Na succesvolle eerste tests in de Colruyt-winkels in Poperingen en Heverlee werd de technologie deze woensdag geïntroduceerd in de winkel van Halle, een van de grootste van de keten. Een volledige roll-out in de Colruyt-winkels is gepland voor de tweede helft van 2023, en de OKay-winkels zullen later volgen.
"Deze nieuwe toepassing past in onze ambities om het leven van het winkelpersoneel te vergemakkelijken door digitalisering en innovatie, en hen in staat te stellen hun werk efficiënter en met meer gemoedsrust te doen (...) Het feit dat we het proces ook kostenefficiënter kunnen maken, is een belangrijke bonus", aldus Jean-Christophe Burlet, regionaal directeur van Colruyt Best Prices. "In een latere fase zullen we bepalen of de toepassing ook op andere gebieden kan worden gebruikt, bijvoorbeeld om bestellingen te verzamelen die klanten met Collect&Go plaatsen, of om snel producten te vinden waarvan de houdbaarheidsdatum nadert. Vandaag ligt onze prioriteit bij het vergemakkelijken van het werk van onze medewerkers, maar we onderzoeken uiteraard de mogelijkheden om het ook voor klanten te gebruiken, eventueel via de bestaande Xtra-app."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?