iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
In Brussel maken een aantal voedselhulporganisaties melding van een alarmerende situatie, meldt Belga. Het verenigingsnetwerk Loco organiseerde deze donderdagochtend een symbolische actie voor een winkel op het Bethléemplein in Sint-Gillis, "Voedselhulp: de hold-up van start-ups?", zoals het spandoek op de lege kratten voor de winkel luidde.
Verschillende start-ups verkopen onverkochte voedselvoorraden in de strijd tegen verspilling, maar verenigingen die actief zijn in Brussel zijn van mening dat zij onverkocht voedsel bestemd voor minderbedeelden "kapen". "Sinds de komst van deze commerciële bedrijven profiteren onze verenigingen nauwelijks nog van donaties van onverkocht voedsel uit supermarkten, omdat deze start-ups het rechtstreeks bij de bron kopen", vertelt Dominique Watteyne, lid van het "Collectif récup" in Elsene. "Liefdadigheid is niet verkoopbaar", benadrukt ze. Pauline Duclaud-Lacoste, coördinator van het Loco-netwerk van 150 organisaties die onverkocht voedsel inzamelen en herverdelen, bevestigt dit ook: "Het voedsel dat ze verkopen is niet bedoeld om weggegooid te worden, het is in eerste instantie bedoeld om opgehaald en verdeeld te worden onder degenen die het nodig hebben".
Voor winkeliers zijn deze start-ups aantrekkelijker. De toenemende franchising van supermarkten leidt er vaak toe dat winkels uit gemakzucht en winstbejag de voorkeur geven aan deals met start-ups. Verenigingen bevinden zich daarom in een situatie van "verloren concurrentie" met “deze lucratieve nieuwe markt". "We roepen daarom middelgrote en grote winkeliers op om nauwer samen te werken met voedselhulporganisaties en vragen de Brusselse autoriteiten om regelingen te treffen voor de systematische terugname van onverkochte voedingsmiddelen door voedselhulporganisaties", aldus het Loco-netwerk.
De start-ups van hun kant benadrukken dat hun bedrijf in een reële behoefte voorziet waarin de verenigingen niet konden voorzien. Marcel Hulin, woordvoerder van Happy Hours Market, zei tegen het dagblad L'Echo: "We reageren op een vraag. Er zijn veel mensen die worstelen om de eindjes aan elkaar te knopen en die geen toegang hebben tot deze liefdadigheidsinstellingen, die bepaalde toegangscriteria vereisen. "Dat is niet waar. Dit voedsel zou de vuilnisbak ingaan als wij er niet waren, want liefdadigheidsinstellingen hebben niet altijd de middelen om onverkocht voedsel in te zamelen", voegt hij eraan toe.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?