- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aura, de inkoopalliantie van de Franse supermarktketen Intermarché, Auchan en Casino, vervoegt Everest en Epic. Coöperative U stapte er nog maar net op.
Het gaat snel. Net nadat bekend raakte dat Coöperative U uit de Europese inkoopallianties Everst en Epic stapte, maakt Aura, de inkoopgroep die Intermarché, Auchan en Casino verenigt, de omgekeerde beweging. “In een tijd waarin koopkracht de belangrijkste zorg van de Fransen blijft, zal de nieuwe voedselalliantie Aura Retail, geleid door Intermarché, zich aansluiten bij de Europese inkoopcombinaties Epic en Everest om de beste prijsvoorwaarden te bedingen bij de machtigste multinationale fabrikanten die FMCG-merken op de markt brengen", zo staat te lezen in een persbericht van Aura Retail. Volgens het Franse retailvakblad LSA wordt Everest ongeveer even groot als Eurelec, de alliantie die E. Leclerc, Ahold Delhaize en Rewe bundelt. Everest bestaat naast de Duitse supermarktgroep Edeka ook nog uit Picnic en Jumbo. Aura zet in Frankrijk voor voedingsinkopen twee centrales op poten: één om met meer dan 200 merkenfabrikanten te onderhandelen, één voor huismerken. Een dienstencentrale in Brussel zal daarnaast onderhandelen met de multinationals voor alle landen waar de drie ketens actief zijn: naast Frankrijk ook Portugal, Spanje, België, Luxemburg, Polen, Roemenië en Hongarije. Voor non-food bestaat er een gelijkaardige constructie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?