- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Franse supermarktketen Auchan is een robot aan het testen die mindervalide en zwangere klanten moet bijstaan tijdens het winkelen door hen te volgen doorheen de winkel en hun boodschappen te dragen.
De redactie van Gondola kwam de robot in kwestie, de “wiiGo”, al tegen tijdens de laatste editie van EuroCIS. Op de Duitse vakbeurs viel het idee van de Portugese ingenieur Luis de Matos ons op door zijn innovatief en sympathiek karakter. Ook bij Auchan is het idee achter de wiiGo blijkbaar in de smaak gevallen, want de Franse retailer is het robothulpje sinds eind september aan het uittesten in haar hypermarkt in Englos, bij Lille.
De wiiGO is een robot die bedoeld is om mindervalide klanten en zwangere vrouwen te helpen bij het doen van hun boodschappen. De robot herkent via “visual recognition” de klant en volgt die dan doorheen de winkel. De wiiGO blijft altijd op een afstand van maximum 1,50 meter en heeft niet meer dan 90 centimeter in de breedte nodig om te draaien. Het grootste voordeel van de robot is dat hij de boodschappen van de klant kan dragen tijdens zijn winkelbezoek.
De Auchan groep testte het robothulpje eerder al uit bij Jumbo de Maia, een Portugese winkelketen die deel uitmaakt van de groep, en was er tevreden over. Tegelijkertijd benadrukt de retailer dat het nog om erg dure technologie gaat: een prototype van de robot kost duizenden euro’s. Dat kan je dus niet zonder uitgebreide tests gaan lanceren. “We wachten op feedback om te zien of het in de smaak valt bij onze klanten, maar we overwegen om et verder uit te rollen," klinkt het bij Auchan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?