The Barn opent zijn tweede overdekte biomarkt in het Brusselse Sint-Gillis. De ambitie blijft hetzelfde: bio goedkoper maken voor iedereen en het werk van lokale producenten in de kijker zetten.
De eerste overdekte biomarkt van The Barn opende in mei 2017 zijn deuren op het Sint-Pietersplein in Etterbeek. Een waar succes zo bleek, want de openingsuren werden inmiddels aangepast, zodat klanten voortaan al om 10u in plaats van 11u kunnen shoppen. Aangezien de hype niet lijkt te stoppen besloten Quentin Labrique en Julien de Brouwer, de oprichters van het project, om een tweede vestiging in Brussel te openen. Dit keer in Sint-Gillis , op de Charleroisesteenweg 92. Het pand dat zich uitstrekt over een oppervlakte van 450m2, is net als het filiaal in Sint-Gillis gelegen in een wijk met de nodige sociale en culturele diversiteit en is bovendien gemakkelijk bereikbaar.
Lokale bio ondersteunen
De nieuwe markthal biedt een assortiment van meer dan 400 referenties aan, vooral in bulk. En dat kleine aanbod is een bewuste keuze geweest volgens de oprichters. Op die manier kunnen ze lokale telers namelijk beter ondersteunen en voorkomen dat consumenten last krijgen van keuzestress. De opening van deze nieuwe Barn is nauw verbonden met de wens om aan elke nieuwe vestiging een nieuw project te associëren, namelijk een nauwe, duurzame en respectvolle samenwerking met een lokale biologische teler, een boer die op een oppervlakte van gemiddeld 1 à 2 hectare opereert. Voor Sint-Gillis is het Hilde, een jonge boerin uit Dilbeek die het aanbod aan groenten en fruit zal leveren.
Het idee is om de producent, door middel van eerlijke prijzen, te laten zorgen voor duurzame productie zowel vanuit ecologisch als economisch standpunt. "We willen bewijzen dat Belgische en biologische boeren die op kleine oppervlaktes produceren, ook competitief kunnen zijn vanaf het moment dat ze worden ondersteund door een structuur als The Barn, die hun waarden deelt", vertelt Quentin Labrique, een van de twee oprichters van The Barn.
Van verkoper tot manager
"We zijn niet geobsedeerd door de drang om steeds nieuwe markten te openen, integendeel, maar alle elementen zaten juist om deze nieuwe uitdaging aan te gaan", verduidelijkt Quentin, voor wie elke nieuwe markt gebaseerd moet zijn op een onafhankelijk en duurzaam project.
Trouw aan hun perceptie van ondernemerschap, hebben de oprichters de leiding over dit nieuwe project toevertrouwd aan Thomas Helleputte, een jonge 27-jarige uit Brussel, gediplomeerd in bedrijfsmanagement. En dit om een goede reden, Thomas is geen onbekende. Na zijn terugkeer van drie jaar Chili, nam hij zelf, afgelopen zomer, actief deel aan de doorbraak van The Barn Etterbeek, eerst als verkoper, daarna als manager.
Eén van de basisprincipes van de "Barners" is om iedereen in het team de kans te bieden zich volledig te ontplooien in het project "The Barn". Zo kreeg een andere medewerker-verkoper van The Barn Etterbeek, Jérôme, timmerman van opleiding, de verantwoordelijkheid om de realisatie van de meubels die worden gebruikt in de overdekte markten, op zich te nemen. De wens om bulk en geen afval te bevorderen, heeft ook een doorslaggevende rol gespeeld bij het ontwerp van dit meubilair.
De succesfactor? Eenvoudige aanpak
Het succes van deze overdekte biomarkt is volgens The barn te danken aan de eenvoud van de aanpak. "We bieden niet meerdere varianten of afkomsten van hetzelfde product, net zoals we geen "merk" van The Barn creëren voor de producten die we op de markt brengen. We geven kwaliteit door, met de grootste transparantie", verduidelijkt Thomas Helleput.
Hoewel Quentin en Julien zich oorspronkelijk wilden richten op 25- tot 35-jarigen, trok de winkel in Etterbeek al gauw alle generaties aan.
Ontmoetingsplaats
The Barn is ook een ware ontmoetingsplaats. Zo kunnen klanten bij de koffiehoek genieten van een gratis op koffie om elkaar te ontmoeten en bij te praten. Die hoek was al erg populair in Etterbeek en zal daarom ook een centrale plaats innemen op de nieuwe markt van Sint-Gillis.