Belangrijke herstructureringen bij Esprit
- Tegen november 2020 zouden 50 winkels in Duitsland hun deuren sluiten
- Jaarlijks wil het bedrijf zo'n 100 miljoen euro besparen
- Wat de gevolgen zijn voor België, is niet duidelijk
Het is menens voor Esprit: door de coronacrisis heeft de modeketen besloten om haar in 2018 aangekondigde herstructureringsplan te versnellen. Concreet wil het bedrijf het personeelsbestand met 20% verminderen, wil het 50% van zijn Duitse winkels sluiten en wil het jaarlijks zo’n 100 miljoen euro besparen.
Door de coronacrisis en de verplichte winkelsluitingen heeft modeketen Esprit besloten om haar herstructureringsplan, dat in 2018 was aangekondigd, te versnellen. Begin juli heeft de rechtbank van Düsseldorf een herstructureringsplan goedgekeurd dat in de loop van een gerechtelijke procedure is opgesteld. Het doel van het plan was om de algemene kosten te stroomlijnen en het totale personeelsbestand met 20% te verminderen. Naar verwachting zullen zo’n 1.200 medewerkers getroffen worden door deze beslissing. Concreet gaat het daarbij om 800 winkelmedewerkers in Duitsland, 300 Duitse personeelsleden die achter de schermen werken, en 100 medewerkers op het kantoor in Hongkong. Daarnaast zal tegen november 2020 50% van de winkels in Duitsland, ofwel 50 van de in totaal 100 vestigingen, sluiten. Dat komt nog bij de sluiting van de 56 Aziatische winkels die al in april was aangekondigd. Het bedrijf wil ook een jaarlijkse kostenbesparing van 100 miljoen euro doorvoeren. Die besparing zal ook voelbaar zijn bij de lonen, al wordt er daar momenteel nog druk over onderhandeld.
"De impact van COVID-19, de overheidsmaatregelen die daarop volgden en de economische crisis hebben vooral de mode-industrie getroffen”, reageert Anders Kristiansen, CEO van Esprit Group. “Maar deze ongeziene situatie heeft ons gedwongen om onze kostenstructuur verder te herzien en de opportuniteiten voor ons grote merk te behouden. Ik ben echt blij met het sterkere merk waar we nu aan bouwen“.
Op lange termijn wil het bedrijf zijn merk versterken als betaalbaar premium lifestyle merk, wil het een consistente krantenervaring creëren op alle niveaus (fysieke winkels en online), en wil het meer inspanningen leveren om de productkwaliteit te verhogen met een focus op duurzaamheid. Daarnaast zal het team processen stroomlijnen met behulp van digitale tools en de efficiëntie op alle gebieden verbeteren. “Meer details over de uitvoering van het herstructureringsplan en de strategische initiatieven zullen eind september, bij de presentatie van de jaarresultaten, worden gecommuniceerd", zo blijkt uit een persbericht van de onderneming, dat geen enkele indicatie geeft over de toekomst van de 23 winkels die in België zijn gevestigd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?