- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Door de lockdown zijn Belgen massaal online beginnen te winkelen. Bij de grootste drie onlineshops, Zalando, Bol.com en Amazon, steeg het aantal transacties tijdens de lockdown met 66 procent. De uitgaven bij die drie reuzen gingen jaar op jaar 85 procent hoger.
De voorbije weken werden er heel wat oproepen en initiatieven gelanceerd om mensen aan te zetten om lokaal te kopen, maar uit cijfers van ING blijkt dat het vooral Amazon, Bol.com en Zalando zijn die populair waren bij de Belgische consument. Belgen gaven tot drie keer (+200%) meer uit op de drie webwinkels. Voor alle webshops bij elkaar lag de groei maar op een goeie 10%, wat aangeeft dat buitenlandse webshops maximaal profiteerden van de lockdown. Sommige analisten gaven aan dat de huidige crisis ons meer zou laten focussen op lokale producenten en fabrikanten, maar dat lijkt voorlopig vooral het geval te zijn bij de aankoop van voedingsproducten: de rechtstreekse aankoop bij boeren doet het bijvoorbeeld goed. Bij de aankoop van non-food lijkt ‘koop lokaal’-oproep veel minder aan te slaan. Behalve deze cijfers wijzen ook de lange rijen bij de winkels van Action, Primark en Ikea vorige maandag in die richting.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?