The Belgian Chocolate House wint de Mercuriusprijs en krijgt daarmee de titel “winkelconcept van het jaar”. De eervolle tweede en derde plaats zijn voor Media Markt Wilrijk en Atelier Veritas. 

Juryvoorzitter en Academisch Directeur van het Solvay Retail Management Programme Claude Boffa is laaiend enthousiast over de winnaar: “The Belgian Chocolate house is Belgisch ondernemerschap op z’n best. De krachten werden gebundeld, topmerken uit de chocoladewereld werden verzameld in een concept dat volledig klopt. Belgische prestige en moderniteit onder één dak. Het concept werkt, want het is gefocust op een specifieke doelgroep: toeristen. Zowel de pricing als de service spelen hierop in.  Het is een winkelconcept waarvan we hopen dat het binnenkort in elke grote luchthaven en treinstation prominent aanwezig is.”

International Duty Free, het bedrijf achter The Belgian Chocolate House, reageert trots: “Het is een prachtige erkenning voor onze interne teams, onze partnermerken en onze architecten, na veel reflectiewerk en maandenlang ontwerpen.”

 

Het grootste verkooppunt van chocolade ter wereld

The Belgian Chocolate House-winkels zijn uiterst strategisch gelegen. Zo is Brussels Airport, waar de keten verschillende winkels opende, is het grootste verkooppunt van chocolade ter wereld, met meer dan 800 ton per jaar. Er wordt maar liefst 2 ton chocolade per dag en 1,5 kg per minuut verkocht. Ook in Brussel Zuid en Luxemburg opende de keten winkels.  

De jury was unaniem lovend: “Je kan er niet omheen. Toeristen nemen graag een souvenir mee uit België. Maar ook Belgen die een geschenkje willen meenemen uit eigen land, springen The Belgian Chocolate House binnen”. “De pricing en de service werd volledig aangepast aan de doelgroep en de locatie”, voegt Claude Boffa toe: “voorverpakte producten, ready-to-go, in een stijlvolle, Belgische verpakking”.  

 

Tweede prijs voor Media Markt Wilrijk

In Media Markt Wilrijk staat de winkelbeleving centraal. Klanten kunnen er een tal van workshops volgen, van 'drones besturen' tot 'foto’s met smartphones nemen'. Zowat alle producten kunnen in de winkel live getest worden.  Of zoals de jury het verwoordde “het geeft een bestaansreden aan een fysieke winkel”.

Atelier Veritas op de derde plaats

De juryleden waren gecharmeerd door de huiselijke sfeer van Atelier Veritas. Maar hun derde plaats hebben ze voornamelijk te danken aan hun workshops en competent personeel: “Atelier Veritas investeert in de opleiding van de consument”. De lessen worden bovendien aangevuld met tips & tricks op de website en social mediakanalen en een magazine boordevol ideeën.

Mercuriusprijs 

Een onafhankelijke jury gaat voor de Mercuriusprijs, de oudste prijs in de handel, jaarlijks op zoek naar het beste winkelconcept van het jaar. Claude Boffa was zeer tevreden over de ontvangen inzendingen: “Het waren stuk voor stuk kwalitatieve dossiers. De winkelketens zijn er zich van bewust dat ze moeten innoveren. Klanten zijn steeds meer op zoek naar beleving tijdens het shoppen. Om te evolueren, moeten uitbaters dit op een doordachte en toch rendabele manier kunnen aanbieden.“

Zes grote namen uit het retaillandschap hielpen mee de knoop doorhakken: Katelijn Quartier (Academisch Directeur Retail Design Lab), Stefan Van Rompaey (Hoofdredacteur Retail Detail), Silvie Vanhout (Managing Partner The Retail Academy), Benjamin Wayens (Docent ULB geomarketing & bedrijfslocaties), Malaika Brengman (Prof VUB Marketing & Consumer Behaviour) en Gino Van Ossel (Prof Retail & Trademarketing Vlerick Business School).