Het Belgische duurzaamheidsfonds Planet First Partners, dat onder meer wordt gesteund door de AB InBev- en Ikea-families, heeft 20 miljoen pond (zo’n 24 miljoen euro) geïnvesteerd in het Britse merk voor vleesvervangers This.

Het Britse merk This, dat gespecialiseerd is in de productie van vleesvervangers, werd opgericht in 2019. Sindsdien is het uitgegroeid tot een belangrijke speler in het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar steeg de verkoop van This met meer dan 50% en werd het het op twee na grootste merk in zijn categorie op de Britse markt. This staat onder meer bekend om zijn plantaardige varkensworstjes, kebab en shoarma, die worden verkocht bij grote retailers zoals Tesco, Sainsbury's, Morrisons, Asda, Co-op en Waitrose. Sinds 2019 heeft This 35 miljoen pond opgehaald bij investeerders en via crowdfunding, en daar kwam deze week nog eens 20 miljoen pond bij van Planet First Partners, het duurzame investeringsfonds van de Belgische zakenman Frédéric de Mévius. Die laatste richtte Planet First Partners op in 2020 samen met Alexander de Wit. Beiden zijn voormalige topmanagers van Verlinvest, het investeringsvehikel van de familie Spoelberch achter de merken Oatly en Vita Coco. Vandaag de dag is Frédéric de Mévius uitvoerend voorzitter bij Planet First Partners, en hij zegt over deze gebeurtenis: "Ik ben persoonlijk enthousiast over het idee om mijn ervaring als investeerder in consumentenproducten in dienst te stellen van een duurzaam merk dat volledig in lijn is met de duurzaamheidsdoelstellingen van ons fonds en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties."

Andere aandeelhouders van Planet First Partners zijn een aantal Belgische families van biergigant AB Inbev, Belfius, en de Zweedse familie Kamprad achter Ikea. Deze investering maakt deel uit van de voortdurende ontwikkeling van het investeringsfonds, dat tot doel heeft bedrijven te helpen ontwikkelen die bijdragen aan de klimaattransitie. Vanaf nu heeft Planet First Partners twee zetels in de raad van bestuur. This van zijn kant zal de investering van 24 miljoen euro gebruiken om zijn groei te blijven versnellen en een nieuw productassortiment te lanceren. Het bedrijf heeft onlangs ook zijn activiteiten gestroomlijnd, waarbij de productie is teruggebracht van zeventien locaties naar slechts drie.