- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Belgische e-commerce markt blijft verder groeien. Het afgelopen jaar steeg de omzet tot 11,7 miljard euro, goed voor een groei van ruim 33% ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de zesde editie van de E-commerce Barometer van SafeShops.be.
De nieuwste E-commerce Barometer van de Belgische e-commercevereniging SafeShops.be is er. En wat blijkt? Er lijkt maar geen einde te komen aan de groei van de Belgische e-commerce markt. De webshops in ons land zagen hun omzet in 2021 stijgen tot 11,7 miljard euro: +33% tegenover 2020. Bovendien werden er vorig jaar ook meer dan 150 miljoen transacties geregistreerd (+39% tegenover 2020). "We hadden groeicijfers verwacht, maar dit zijn toch wel opmerkelijke resultaten”, reageert Greet Dekocker, managing director bij SafeShops.be. "Nog niet alle sectoren draaien sinds de coronacrisis terug op volle toeren, maar we stellen dus vast dat er van groeivertraging helemaal geen sprake is. Het veranderde ‘online’ gedrag van de consument blijft aanhouden en groeit zelfs nog. Dat weerspiegelt zich zowel in het transactievolume als in het aantal transacties."
Ook het aantal webshops in ons land nam toe met 17,5% tot 56.642. “Nieuwkomers situeren zich vooral in het micro en kleine segment van de markt. Samen zijn zij goed voor 97% van het totaal aantal Belgische webshops”, klinkt het in de E-commerce barometer. Verder vinden ook buitenlandse online shoppers stilaan terug hun weg naar Belgische webshops. Door de crisis was dit cijfer teruggelopen tot 15%, maar de huidige resultaten geven aan dat opnieuw 21% van het transactievolume uit het buitenland komt. Traditioneel zijn het vooral Fransen (38%) en Nederlanders (37,5%) die bij Belgische webshops kopen.
"De groei in transactievolume, in het aantal transacties en in het aantal webshops, zijn sterke, positieve signalen. Webshops worden steeds matuurder, het aanbod wordt nog beter en dus vindt de consument nog beter zijn weg", besluit Greet Dekocker. "België is gekend als een sterk KMO land en dat vinden we ook terug in ons online landschap. Grote webshops kunnen nog groeien door te investeren en dat geldt zeker ook voor de kleinere. Durven investeren, leren uit ervaring en vooruitkijken. Er is nog heel veel potentieel voor Belgische online ondernemers."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?