Op een haar na zetten de Red Lions, de Belgische hockeymannen, deze zomer een historische prestatie neer in de Europese finale tegen Nederland, nadat ze eerder ook al de finale op de Olympische speelden. Wat is het geheim achter hun succes? En wat kunnen retailers van hen opsteken?
Er bestaat geen twijfel over: dé blikvanger op het Future of Brands op 26 oktober is de wereldwijde brandingexpert Andy Stalman. Een niet te missen spreker, die komt vertellen over de toekomst van brands en branding en welke rol digitalisering daarbij speelt. Maar meteen na die lezing komt er nog meer interessants, wanneer het nationale hockeyteam, of toch een deel van het team, het podium beklimt om het publiek te vertellen over het succes dat hen nu al enkele jaren te beurt valt. Deze zomer nipt de finale van het Europees kampioenschap verloren tegen Nederland, eerder ook al in de finale van de Olympische Spelen: de Red Lions legden een heel mooi parkoers af. Het succes spreekt zo tot de verbeelding dat de Franse ploeg een voorbeeld neemt aan de Belgische hockeyploeg. Waarom zouden wij hetzelfde niet doen in de retailsector?
Hockey is de teamsport die de steilste opgang kent in ons land de jongste jaren. Eén van de cruciale factoren in die opgang is … hard werken. Of zoals een sportjournalist het schreef in De Morgen: “Alle sporten die nu ineens succes schrijven, hebben een dubbele draad: overal heeft een gamechanger – of meer dan één – met kennis van zaken de cultuur van de gemakzucht vervangen door hard werken. In elke sport is zwaar geïnvesteerd, haast altijd door de overheid.” Eerste succesfactor: hard werken, samen met financiële steun om de hockeysport in ons land op de kaart te zetten. Vertaald naar de retailsector is dat: investeren en hard werken. Keihard werken. Vooral wie een goed draaiende winkel heeft is het gevaarlijk om achterover te leunen en te denken dat het succes min of meer vanzelf komt. Niets is minder waar. Het is net het counteren van die zelfgenoegzaamheid die aan de basis lag van het succes van de Red Lions.
Waar het allemaal om draait, is de juiste mentaliteit, zegt de Nieuw-Zeelandse trainer Shane McLeod in de krant Het Laatste Nieuws. “Volgens mij is er geen echt wondermiddel is op succes. Ik hecht veel belang aan de mentaliteit van mijn spelers, en zorg ervoor dat iedereen op gelijke golflengte zit. Daarnaast is er ook een goede wisselwerking tussen trainers, staf en spelers. We hebben geen geheimen voor mekaar. Het is fijn om te werken met zo’n groep vol intelligente gasten.” Met andere woorden: talent hebben volstaat niet, je moet ook de juiste mentaliteit hebben. Bereid zijn om samen te werken, om de taken op te nemen die je toegewezen krijgt om het team beter te maken en je daar ten volle op te focussen. Shane McLeod krijgt het volgens buitenstaanders en analisten voor elkaar door zijn heel rustige persoonlijkheid, die ervoor zorgt dat de Red Lions niet naast hun schoenen lopen als ze succes hebben en dat ze vertrouwen krijgen wanneer het nodig is. Goed leiderschap dus, dat zich toelegt op het cultiveren van de juiste mentaliteit: een sleutelelement in het succes van de Red Lions.