- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Tien jaar geleden opende pakjesvervoerder GLS zijn eerste Belgische ParcelShops in Brussel, Gent en Antwerpen. Het bedrijf beschikt vandaag over een netwerk van ongeveer 300 dergelijke afhaalpunten in ons land. Deze doen dienst als alternatief afleveradres, verzendpunt en als afleverpunt voor retourzendingen.
GLS is in Europa een van de grotere pakjesvervoerders. Van oorsprong een Duits bedrijf, is het sinds 1999 een onderdeel van de Britse postgroep Royal Mail. GLS is sinds 2002 aanwezig in België, maar kende pas een échte doorbraak in 2006 na de overname van de nationale activiteiten ABX Logistics, de pakjes- en transportdienst van de NMBS.
Ook de ParcelShops speelden een grote rol bij de versterking van het marktaandeel van GLS in ons land. Het bedrijf kon hiermee zijn diensten uitbreiden voor privépersonen en bedrijven die kleine volumes versturen. “Deze afhaal- en verzendpunten vormen een belangrijke schakel met de klant in het kader van de opkomst van de e-commerce. Privépersonen zijn overdag zelden thuis; voor veel van hen is het dus eenvoudiger om hun pakket rechtstreeks bij een ParcelShops te laten bezorgen", aldus Luc De Schrijver, general manager Belux van GLS.
Tweede levering
Een recente ontwikkeling bij GLS is dat e-commercebedrijven de afhaalpunten als optie voor de tweede levering kunnen voorzien, wanneer de bestemmeling niet thuis is bij de levering. ParcelShops zijn bovendien belangrijker geworden voor de retourzendingen van webshops.
Parcelshops zijn vooral in de Benelux, Duitsland en Frankrijk populair. Het concept is eigenlijk in ons land in 2001 uitgevonden door Kiala (inmiddels overgenomen door UPS) en GLS was een van de eerste pakjesbedrijven om het ook internationaal uit te rollen.
De jongste jaren spelen bij GLS de ParcelShops niet alleen een belangrijke rol als afhaalpunten of leverpunten van retourzendingen, maar kennen ze ook een groeiend succes voor het versturen van pakjes. Sinds 2005 zijn er ongeveer 250.000 pakketten verstuurd via de ParcelShops. Meer dan de helft hiervan was bestemd voor het buitenland.
ParcelShops in de buurt
Volgens De Schrijver zijn de belangrijkste criteria van GLS voor de keuze van de ParcelShops praktische openingsuren voor de klanten en een goede bereikbaarheid. 85% van de GLS ParcelShops zijn op zaterdag geopend en 5% zelfs op zondag. Bijna een kwart van de winkels gaat voor 8.00 uur 's ochtends open, en een derde van de winkels ontvangt de klanten na 18.00 uur.
In de gebieden met een grote bevolkingsdichtheid streeft GLS naar een afstand van twee kilometer tussen iedere ParcelShops.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?