- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Er komt geen einde aan paardenvleesschandaal en de producenten en supermarktketens ondervinden hier steeds sterker de gevolgen van. In Frankrijk werd onlangs in een interview met onze collega's van LSA rekening gehouden met verliezen van meer dan een miljoen euro. In deze schatting waren de DNA-testen die nog steeds gaande zijn niet meegenomen. Op dit moment is het moeilijk om de economische gevolgen van deze nieuwe crisis op lange termijn te kennen. Volgens Nielsen zijn echter in Frankrijk in de week nadat het schandaal aan het licht kwam de verkopen van diepvriesmaaltijden op basis van rundvlees in de grootwinkelbedrijven met 45% gedaald. Het verlies liep tussen 11 en 17 februari op tot een miljoen euro.
In die periode werden in Frankrijk duidelijke dalingen waargenomen (nog altijd volgens Nielsen):Lasagne: -45%Gehakt parmentier: -49%Moussaka: -52%Alle diepvriesmaaltijden samen: -16% in waardeDaarbij lijken de huismerkproducten zich beter stand te kunnen houden dan de nationale merken.
Bij ons, in België, zag zelfs Ter Beke - Europees leider in lasagnemaaltijden - zich vanwege de daling van het aantal bestellingen van bereide maaltijden gedwongen zijn toevlucht te nemen tot technische werkloosheid. Vanmorgen verscheen hierover een bericht op de site van onze collega's van l'Echo. Toch valt uit een recent onderzoek van de Belgische distributiesector af te leiden dat consumenten voorlopig trouw blijven aan de lasagnes en andere bereide maaltijden.
Marc Delvenne (ACV) schrijft in de Echo dat in de fabriek van Wanze (waar Ter Beke zijn lasagnemaaltijden produceert) slechts drie van de twintig ploegen aan het werk zijn. In Marche-en-Famenne zou een kwart van de arbeiders tijdelijk zonder werk zitten. Volgens Bernard Vanwynsberghe (ACV) was dit nooit eerder voorgekomen.
Ook in het Verenigd Koninkrijk is de verkoop van producten op basis van rundvlees gekelderd. Sinds midden januari is de verkoop van diepvries gehakte biefstuk er namelijk met 43% gedaald. En volgens Chris Moris (algemeen directeur van Fevia), zou de verkoop van versbereide maaltijden met in Duitsland tot de helft zijn gedaald.
Een vraag die bij iedereen op de lippen ligt: Wanneer zullen de producenten en distributeurs het vertrouwen van de consument terugkrijgen?
Een compleet en uitvoerig dossier over het paardenvleesschandaal zal te lezen zijn in de maarteditie van Gondola Magazine. Bent u nog geen abonnee?Klik hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?