- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Greenyard heeft in het afgelopen boekjaar een kleiner verlies geleden, dankzij omzetgroei en een beter bedrijfsresultaat. De vooruitgang is te danken aan het transformatieplan, maakt de fruit- en groenteteler bekend.
De omzet van Greenyard steeg met 3,8 procent tot 4,06 miljardeuro, nagenoeg gelijk aan de verwachting die het bedrijf zelf aangaf. Het nettoverlies daalde van 192 miljoen euro tot 68 miljoen euro. Het bedrijf is bezig duurzame relaties uit te bouwen met supermarktketens Delhaize, Carrefour, REWE Group en Tesco voor de levering van verse producten. Een samenwerking die vruchten begint af te werpen, meldt het bedrijf.
Greenyard meldde eerder al dat de aangepaste EBITDA in het gebroken boekjaar 2019/2020 harder dan verwacht is gestegen tot 95,7 miljoen euro. Dat is exclusief de impact van de nieuwe verslagregels IFRS16. De coronacrisis had een positieve impact, meldde het bedrijf al eerder, omdat klanten meer thuis gingen eten en ook gezonder gingen leven, met meer groenten en fruit. Voor volgend jaar rekent Greenyard op een aangepaste EBITDA tussen 100 miljoen en 105 miljoen euro. Over het afgelopen jaar keert Greenyard geen dividend uit. Het bedrijf zet zijn desinvesteringen verder zoals gepland.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?