Big Bazar België: "Nederlandse betalingsachterstanden kunnen niet op ons verhaald worden"
Donald Trung Quoc Don (徵國單) / Wikimedia Commons CC-BY-SA-4.0
Donald Trung Quoc Don (徵國單) / Wikimedia Commons CC-BY-SA-4.0
Na het faillissement in Nederland vorig jaar zou nu de Belgische dochteronderneming van de Nederlandse discounter Big Bazar in de problemen komen. Er zou volgens verschillende media sprake zijn van betalingsachterstanden in Nederland, maar volgens Heerke Kooistra, zaakvoerder van Big Bazar in België, kunnen die niet in België verhaald worden. "We hopen binnenkort opnieuw te groeien."
Een schuldeiser heeft contact opgenomen met een incassobureau na de niet-betaling van een factuur van 20.000 euro die naar Big Bazar in België was gestuurd voor verschillende partijen textielproducten, meldde het Nederlandstalige dagblad De Tijd zaterdag op zijn website. Om de keten onder druk te zetten, overweegt het incassobureau beslag te leggen op de activa van de keten. De baas van het bureau, Joost Konings, wees er ook op dat de rechtszaak die een wervingsbureau heeft aangespannen tegen het voormalige moederbedrijf Big Bazar Holding nog steeds loopt. "Big Bazar heeft ICT'ers ingehuurd, maar nooit iets betaald. De schuld van het wervingsbureau bedraagt nu meer dan €80.000", vertelde hij aan De Tijd, eraan toevoegend dat andere schuldeisers van Big Bazar België zich naar verwachting in de komende weken zullen melden. Na afgelopen september in Nederland aan een faillissement te zijn ontsnapt, voelen de Belgische winkels van Big Bazar opnieuw de druk. De advocaat van de keten, Oscar van Oorschot, vertelde de zakenkrant dat hij niet op de hoogte was van de specifieke gevallen die door Joost Konings werden genoemd, hoewel hij toegaf dat "de detailhandel als geheel in moeilijkheden verkeert" en dat "er waarschijnlijk nog steeds schuldeisers zullen zijn".
Heerke Kooistra, zaakvoerder van de Belgische tak, spreekt tegen dat . "Er is een Nederlands incassobedrijf dat de Belgische onderneming wil laten opdraaien voor de onbetaalde rekeningen van een zusteronderneming in Nederland, maar dat kan niet. Het is uitgesloten", zegt hij. "Na het faillissement in Nederland hebben we hard gewerkt om in België een eigen logistiek en inkoopafdeling op te starten. Dat gaat niet vanzelf, maar het bedrijf is in België niet met voortbestaan bedreigd en er dreigen ook geen ontslagen. We hebben in België op dit moment 10 winkels, waarvan er nog één sluit, maar daarna willen we opnieuw groeien. We staan klaar om nieuwe concepten te lanceren en hebben ook het vertrouwen van leveranciers. De huidige problemen zouden nog 3 à 4 maanden kunnen duren." Als reactie hierop zegt Joost Konings: "De vordering die wij behandelen namens een leverancier van linnen en slaapkamertextiel heeft een opdracht gehad van Big Bazar België N.V. Hij heeft niets te maken met het failliete Nederlandse gedeelte. Ook de leverancier van ICT-personeel heeft een mantelovereenkomst gesloten met Big Bazar Holding B.V., een Nederlandse vennootschap. Dit is de zoveelste manoeuvre van het bestuur van Big Bazar om schuldeisers met een kluitje in het riet te sturen. Onze opdrachtgevers vinden dit zeer spijtig."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?