- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Franse fintechbedrijf Nickel, die deel uitmaakt van BNP Paribas, hoopt vanaf volgend jaar zichtrekeningen aan te bieden in supermarkten of bij andere retailers in België.
Nickel dient zich aan als een bank waar klanten terecht kunnen die door grote banken geweigerd werden of grote banken wantrouwden na de crisis van 2008. Het voordeel is dat klanten in enkele minuten tijd een zichtrekening kunnen openen, zonder veel paperassen. Het grote verschil met andere spelers is dat Nickel zijn diensten aanbiedt in de Franse bar-tabac winkels. Via die weg had het eind vorig jaar 1,9 miljoen klanten, meldt De Tijd. Volgend jaar komt de bank naar België, met de ambitie 300.000 klanten te overtuigen. Het wil dat doen met hetzelfde aanbod als in Frankrijk: voor 20 euro per jaar krijg je een zichtrekening gekoppeld aan een betaalkaar. Voor alle andere diensten, zoals geld afhalen aan een automaat, moet er bij betaald worden. De bank onderhandelt met verschillende partners voor het aanbieden van zijn producten. Het kijkt daarbij naar supermarkten, postkantoren of andere retailers. “We zoeken vooral naar ketens die een groot netwerk hebben dat het hele land beslaat en waar veel mensen over de vloer komen”, aldus topman Thomas Courtois.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?