- Interview met Marit van Egmond (CEO van Albert Heijn): “We gaan naar meer dan 100 winkels in België”
- Poster Retail Scan : de laatste retailtrends in kaart
- Dossiers: Pet care & food, impuls, tabak, winkelinrichting, betalingen, displays, marketing …
Bio doet het goed in coronatijden, een periode waarin mensen meer uitgeven aan gezondheid en kwaliteit. Met name in de tweede helft van maart scoorde bio beter dan de sowieso al totale groei in voeding en onderhoudsproducten, blijkt uit onderzoeken in opdracht van VLAM.
Bio boomt. In de voorbije tien jaar groeide de markt van bioproducten gemiddeld met 11% per jaar en ook in de recente weken groeide de markt. In het begin van de lockdown, in de tweede week van maart, groeide de verkoop met 18%, tegenover 22% voor de totale FMCG, dat toen profiteerde van het hamstergedrag bij consumenten. De groei is daarna kleiner dan de gemiddelde groei van de totale markt, maar de aankoopfrequentie zit wel boven die van de totale markt. “In coronatijden wordt frequenter bio gekocht”, aldus VLAM in een persbericht.
In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers, aldus VLAM. De gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel (1,6%). Deze bevolkingsgroep heeft wel zijn bio-aandeel wel verdubbeld sinds 2010. De introductie en de uitbouw van heel wat biocategorieën bij de hard discounters liggen hiervan aan de basis.
Naast bio kopen we vooral ook meer lokaal. “We voelen ons solidair met de boeren en de handelaars die vandaag het beste van zichzelf geven om ons te voorzien van lekker eten. Maar liefst 76% van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen. 80% geeft aan dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze sector tijdens de crisis blijft zorgen voor ons voedsel. 61% zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33% aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?