Bol
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bol
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een onderzoek ingesteld naar de handelspraktijken van Bol. Het e-commerce platform wordt ervan verdacht zijn eigen aanbiedingen en die van bepaalde verkopers te bevoordelen ten koste van anderen.
"De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar een online platform (in dit geval Bol) naar aanleiding van een aantal meldingen waaruit blijkt dat het bedrijf zichzelf en bepaalde ondernemers bevoordeelt", aldus een woensdag gepubliceerde verklaring. De Nederlandse mededingingswaakhond legt uit dat een aantal ondernemers heeft gemeld dat hun aanbiedingen minder zichtbaar zijn op het platform, ondanks het feit dat hun producten beter geprijsd en/of van betere kwaliteit zijn. Volgens deze verkopers krijgen aanbiedingen van het platform zelf of van bepaalde andere verkopers een voorkeursbehandeling. Daarnaast wordt Bol er ook van verdacht "gegevens van verkopers te gebruiken om zijn eigen positie te versterken", voegt de ACM toe. "Het spreekt voor zich dat we volledig meewerken aan het onderzoek van de ACM", aldus Bol in een verklaring. "Onze medewerkers werken er hard aan om de toezichthouder te voorzien van alle informatie die zij nodig heeft om haar onderzoek uit te voeren. Wij vinden het belangrijk dat de ACM erop toeziet dat platformen hun verantwoordelijkheid nemen om een betrouwbare online omgeving te creëren. Voor ons is de relatie met onze verkooppartners extreem belangrijk. We zijn altijd op zoek naar manieren om ons platform te verbeteren en we benaderen het onderzoek met vertrouwen."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?