- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bol.com lanceert bol.com Briljantjes, een platform waar start-ups uit Nederland en België hun productinnovaties op kunnen pitchen. De ondernemers met de meest unieke, verrassende innovaties krijgen een prominente positie op de website en worden extra ondersteund in marketing. Dankzij deze investering van bol.com wil de webwinkel hen helpen om hun onderneming sneller te laten groeien.
Zodra een start-up door de jury van bol.com als een van de winnaars is geselecteerd, komt het artikel op de homepage van bol.com te staan. Daarbij worden ook advertenties ingezet om het artikel binnen de winkel extra onder de aandacht te brengen van de 9 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Ook de logistiek gaat via bol.com, zodat de artikelen op voorraad in het bol.com-magazijn liggen.
De ondernemer hoeft bij de start niet zelf te betalen voor de hulp bij de marketing, noch voor de advertentieruimte. Bol.com schiet het bedrag voor en er wordt een ‘no cure, no pay’-afspraak gemaakt. Het e-commercebedrijf stemt met elke geselecteerde start-up af wat hierin de mogelijkheden zijn.
Marco de Vries, verantwoordelijk voor ontwikkeling van Partnerservice, ligt aan de basis van het concept van bol.com Briljantjes: “Ik zie dagelijks nieuwe artikelen onze winkel binnenkomen. En daar zitten regelmatig Briljantjes tussen. In mijn gesprekken met ondernemers hoor ik steeds de uitdagingen terugkomen om een nieuw artikel snel groot te maken. Het ontbreekt vaak aan de middelen om een groot bereik te creëren, te voldoen aan de verwachtingen van consumenten op gebied van levering en aan kennis van e-commerce. Dit bracht ons op het idee om ons verkopersplatform en Partnerservice uit te breiden met een innovatiepodium”, legt hij uit.
Zodra een pitch binnenkomt wordt deze eerst beoordeeld door een jury van bol.com’ers, die inschat of het artikel kans maakt een verkoopsucces te worden. Als het artikel kwalitatief goed is en aan de wettelijke eisen voldoet, wordt de ondernemer uitgenodigd voor een pitch op het bol.com kantoor.
Bol.com startte bij wijze van test met de IAMTORO, een boxershort voor mannen die ervoor zorgt dat je nooit meer een ‘bouwvakkersdecolleté’ hebt. In die testronde zitten onder meer ook DoDow, een lampje dat met zachte lichtstralen het makkelijker maakt om in slaap te vallen, en de Ring, een draadloze deurbel met beeldopname en geluid voor tablets en smartphones.
Ondernemers die willen meedoen aan de pitch en consumenten die toffe gadgets willen bekijken, kunnen hier een kijkje nemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?