- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bol.com blijft de grootste e-commerce speler van Nederland. Met een omzet van 950 miljoen euro heeft de webwinkel, een onderdeel van Ahold-Delhaize, een ruime voorsprong op Coolblue. Dat blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse publicatie met de grootste online verkopers bij onze noorderburen.
Het verschil tussen Bol.com en de andere e-commerce spelers neemt toe. De koploper zag zijn Nederlandse consumentenomzet (inclusief de marktplaats) in 2016 met ruim 200 miljoen euro groeien. Coolblue, de nieuwe nummer 2 met 614 miljoen omzet vorig jaar, kende weliswaar een snellere groei. Vorig jaar prijkte die nog op de vierde plaats. Andere stijgers in de top-10 van Twinkle zijn Albert Heijn Online en H&M.
De top 10 bedrijven boeken samen een omzet van 3,9 miljard euro. Dat is een half miljard meer dan vorig jaar. De Top 3 is goed voor ongeveer de helft van die groei.
Een andere opvallend trend, is dat vier van eerste tien spelers niet alleen een eigen webwinkel hebben, maar ook als marktplaats fungeren: bol.com, Zalando, Amazon en Nextail/Blokker.
Dit zijn de 10 grootste online retailers in Nederland (omzet in miljoenen euro):
1. bol.com 950
2. Coolblue 615
3. wehkamp 540
4. Zalando 530
5. Albert Heijn Online 400
6. Amazon 250
7. H&M 205
8. Van Dijk Educatie 197
9. Media Markt 190
10. Nextail (Blokker Holding) 173
Het is de tiende keer dat Twinkle de Top 100 publiceert, een rangschikking van de e-commerce spelers volgens de omzet die ze in de Nederlandse markt draaien. Die Top 100 heeft nu een ondergrens van 5 miljoen. Vorig jaar lag deze nog op 3,1 miljoen euro. Nieuw in die ranglijst zijn onder meer websuper Picnic, witgoed- en elektrowebshop AO.nl en online bloemenwinkel Bloomon. In de rangschikking staan retailers die tastbare producten verkopen, in eerste instantie aan consumenten. Marktplaatsen zonder eigen winkel, zoals AliExpress, staan er niet in.
Een meerderheid (57%) van de spelers in de Top 100 heeft zowel een webshop als fysieke winkels (‘bricks & clicks’). 36% van hen zijn pure players en 7% pure players met een fysieke showroom.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?