Bol.com gaat dit jaar 7 miljoen artikelen versturen zonder kartonnen verzenddoos, ofwel een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Daarmee bespaart het bedrijf een enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal en brengt het de eigen CO2-uitstoot verder terug. 

Bol.com zet zijn strijd tegen verpakkingen verder en verdubbelt het aantal artikelen dat zonder kartonnen verzenddoos wordt verstuurd. Waar het vorig jaar al 3,5 miljoen producten zonder doos verzond, wordt dat aantal dit jaar opgetrokken tot 7 miljoen. Een belangrijke verbetering, aangezien momenteel ongeveer 20% van de totale CO2-uitstoot van bol.com afkomstig is van verpakkingen. 

“Uit het oogpunt van duurzaamheid willen we geen onnodige verpakkingen verzenden”, verduidelijkt Jori Ebskamp, manager MVO en duurzaamheid bij bol.com. “En hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal dat er in die kartonnen dozen gaat. Daarom zijn we in 2019 begonnen met het niet meer inpakken van artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers. De eigen verpakking van deze artikelen is stevig genoeg voor het transport vanaf ons magazijn tot aan de voordeur van de klant. Daar plakken we dus alleen nog een verzendlabel op.” Alleen artikelen waar de verpakking noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de bescherming van het product, krijgen met andere woorden nog een verzenddoos.

Door het schrappen van de verzenddozen bespaart het online platform niet alleen een enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal, maar reduceert het ook de CO2-uitstoot die met de productie daarvan gepaard gaat. Niet onbelangrijk als je weet dat bol.com tegen 2025 klimaatneutraal wil zijn, wat betekent dat de directe voetafdruk wordt teruggebracht tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket. 

Om te bepalen welke artikelen, zowel van bol.com als van partners, zonder verzenddoos verstuurd kunnen worden, analyseerde het online platform zijn hele aanbod. “Daarnaast onderzoeken collega’s in het distributiecentrum welke artikelen met een kleine aanpassing aan de originele verpakking geschikt zouden zijn voor onverpakt verzenden”, vervolgt Jori Ebskamp. “Deze informatie delen we met onze leveranciers, die de originele verpakkingen op hun beurt weer geschikt maken voor online winkelen. Zo kunnen we ieder jaar weer meer artikelen zonder kartonnen doos verzenden. Nu bijvoorbeeld ook glijbanen, luchtbedden, buggy’s en kerstbomen.”