bpost breidt de komende maanden de leveringsmogelijkheden voor pakjes uit. Zo wordt het mogelijk om een bestelling bij een op voorhand, door de online shopper gekozen, buur of op een veilige plaats rondom zijn huis te laten leveren.
Het zijn drukke tijden voor bpost. Het postbedrijf is op verschillende vlakken aan het inspelen op de groeiende e-commerce en de bijhorende pakjesmarkt. Denk maar aan de recente overnames van het ecologische pakjesbedrijf Bubble Post, het Amerikaanse e-commerce fulfillmentbedrijf Radial, het rebranden en openstellen van de Cubee-pakjestautomaten en de opening van het gloednieuw sorteercentrum New Brussels X in Brussel. Vandaag heeft bpost alweer iets nieuws te vertellen. “We breiden de leveringsmogelijkheden voor pakjes uit in ons land”, vertelt Thierry Moubax, Vice President Marketing Parcels & Logistics. “E-commerce groeit al jaren”, begint hij. “In het begin voornamelijk gestimuleerd door de ‘long tail’: m.a.w. door de aankoop van producten die bijna alleen online verkrijgbaar zijn en je niet zomaar in een winkel kon terugvinden. Daarna gebeurde het door impuls van lagere prijzen online dan die in fysieke winkels. De laatste jaren zien we echter dat de meeste producten die online gekocht worden in offline winkels beschikbaar zijn en qua prijs min of meer hetzelfde zijn. Vandaag wordt de groei van e-commerce vooral gedreven door ‘convenience’. Webshops laten je toe om vanuit je luie zetel te shoppen en je aankopen snel en gemakkelijk te krijgen. Ondertussen is ‘convenience’ de hefboom voor de hele e-commerce, en wat we vandaag zien is nog maar het begin”, aldus Thierry Moubax.
Online shoppen kan nog gemakkelijker en handiger gemaakt worden, meent bpost. Dat concludeert het bedrijf uit enkele onderzoeken. “Uit verschillende studies die we hebben laten uitvoeren, blijkt dat thuislevering nog steeds de voorkeur van de Belgen draagt. Hoewel, bijna 20% van de mensen willen hun bestellingen liefst in een afhaalpunt, pakjesautomaat of op kantoor laten leveren. Waarom? Omdat ze niet altijd thuis zijn om hun pakje in ontvangst te nemen. In de praktijk zien we echter dat veel minder pakjes via deze kanalen geleverd worden, mede omdat niet alle webwinkels die mogelijkheden aanbieden. De meeste bestellingen brengen wij dus aan huis”, vertelt Thierry Moubax. “Daarvan kan zo’n 15% niet direct geleverd worden omdat niemand thuis is. Op dat moment is de levering aan huis niet voldoende ‘convenient’ voor de online shopper. Hij moet zijn pakje alsnog zelf gaan afhalen in een afhaalpunt of postkantoor.”
Bij buur of veilige plaats
Om aan deze “inconvenience” of dit ongemak antwoord te bieden, heeft bpost een oplossing bedacht: het bedrijf biedt voortaan de mogelijkheid om je bestelling bij een gekozen buur of op een veilige plaats te leveren. “We willen niet zomaar een pakje voor de voordeur zetten of zomaar bij een buur afgeven. Nee, we willen de online shopper in de ‘driver’s seat’ zetten en hem meer controle geven over de levering van zijn pakje”, aldus Thierry Moubax. "Daarom vragen wij aan de Belgen wat we met hun pakje moeten doen als ze niet thuis zijn. Via www.bpost.be/mijnvoorkeuren kan iedereen zijn voorkeuren instellen. We geven drie opties: een veilige plaats rond hun huis waar we het pakje kunnen leveren, zoals o.a. een carport of een afdakje; bij een buur wiens naam en adres ze op voorhand hebben ingegeven; of in een afhaalpunt naar keuze in hun buurt. Als je kiest voor een veilige plaats, kan je zelfs twee foto’s oploaden om duidelijk aan te tonen wat je concreet bedoelt.”
Als je geen van bovenstaande leveringsvoorkeuren doorgeeft, blijft alles bij het oude: is er niemand thuis voor de levering van je pakje, dan stopt de postbode een afwezigheidsbericht in je brievenbus. De consument kan het pakje dan binnen de 14 dagen (de dag waarop de postbode langs kwam niet inbegrepen) afhalen in het afhaalpunt dat op het afwezigheidsbericht staat.
Leveringsvoorkeuren verzamelen
Om de nieuwe dienst zo goed mogelijk aan te bieden, zullen we heel het land bewust maken van de nieuwe mogelijkheden. “Via verschillende kanalen: mailings, online, social, in het postkantoor, … gaan we de Belgen naar hun voorkeuren vragen. We hopen in de komende maanden de voorkeuren van veel mensen te ontvangen en hen een betere service te kunnen bieden”, zegt Thierry Moubax.
De introductie van de nieuwe diensten gebeurt gradueel. Vanaf eind oktober tot eind dit jaar is ongeveer de helft van het land aan de beurt, in het eerste trimester van 2018 volgt de tweede helft. De nieuwe leveringsmogelijkheden, die overigens gratis zijn, werden eerst al uitgebreid getest in Turnhout, Moeskroen, Roeselare en Seraing, vertelt Thierry Moubax. “Daaruit bleek al dat er grote verschillen zijn tussen waar mensen voor kiezen. In het zuiden van het land kiest men eerder voor de levering bij een buur, terwijl er in het noorden meer voor een veilige plaats gekozen wordt.”
Live tracking
Naast meer leveringsmogelijkheden, brengt bpost voortaan de online shopper ook op de hoogte over de levering van zijn pakje. “We verbeteren de communicatie naar de consument door op cruciale momenten berichten te sturen: als we zijn pakje krijgen, op het moment dat we de geschatte leveringstijd kunnen meegeven, maar ook als het pakje bij de buur of op een veilige plaats geleverd werd. We beginnen met ‘live’ opvolging van een pakje waardoor de consument zijn bestelling tot enkele minuten voor het bij hem geleverd wordt online kan volgen”,zegt Thierry Moubax. Deze mogelijkheid wordt de komende maanden gradueel uitgerold over heel het land. Tegen eind maart moet het in heel België mogelijk zijn om je pakje online te volgen, een leveringsvenster te krijgen en eventueel je voorkeuren nog aan te passen.
“Het is mogelijk om je voorkeuren ook per pakje in te stellen. Op www.bpost.be/mijnvoorkeuren geef je jouw algemene leveringsvoorkeuren in. Van zodra er een pakje onderweg is en wij jouw e-mailadres van de afzender ontvangen hebben, krijg je van ons een e-mail met een link om jouw pakje te volgen. Via die link kan je jouw leveringsvoorkeuren voor dat ene pakje wijzigen. Jouw buur of veilige plaats kan je tot ongeveer 10 minuten voor de levering aanpassen. Jouw afhaalpunt kan je tot de avond voor de levering aanpassen”, aldus Thierry Moubax.“Het is de missie van bpost om e-commerce gemakkelijker te maken, zowel voor retailers als voor de online shopper en deze vernieuwing is nog maar een eerste stap”, besluit hij.