- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ubiway Retail, het onderdeel van Bpost dat onder meer krantenwinkels Press Shop en Relay onder de vleugels heeft, staat te koop. Na minder dan vijf jaar blijken de winkels niet op te leveren wat er van verwacht werd.
Bpost wil de Press Shops en Relay-winkels verkopen. Ze passen volgens de postgroep niet langer in de strategie, zo meldt De Tijd. Ubiway Retail is het overkoepelende bedrijf achter de ketens Press Shop, Relay, Hubiz en Ubi. Die winkels, in totaal een 170-tal verkooppunten, worden uitgebaat door zelfstandigen en zijn te vinden in doorgaans druk bezochte als luchthavens, en metro- en treinstations, winkelstraten, shoppingcenters, internationale instellingen en ziekenhuizen. Press Shop en Relay – wellicht de bekendste namen van het bedrijf - verkopen kranten, magazines, tabaks- en loterijproducten en boeken, maar in beperkte mate ook voeding en drank. Klanten kunnen er ook pakjes verzenden en oppikken. Het kleinere Ubi combineert de verkoop van kranten en kruidenierswaren. De Hubiz-winkels zijn compacte supermarkten. Bpost werd in 2016 eigenaar van de ketens, tot dan in handen van de Franse groep Lagardère. Met de overname wou Bpost groeien in een sector die dicht bij haar basisactiviteiten liggen, maar dat lukte niet. Ubiway – dat ook zwaar getroffen werd door de corona-crisis – heeft vandaag overgedragen verliezen van meer dan 10 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?